Rolig och rörligt på Riksidrottsmuseet

SportLab är Riksidrottsmuseets nya basutställning som lockar och skapar nyfikenhet kring olika idrotter. Här kan du som besökare prova på klättring, gymnastik och handboll samt mäta styrka, reaktionshastiget och balans. Budskapet är enkelt - idrott är en upplevelse!

Fredagen den 14:e december öppnar Riksidrottsmuseet dörrarna till den nya basutställningen SportLab. Utställningen inbjuder, på ett lekfullt sätt, till ny kunskap om hur den egna kroppen fungerar och vilka olika färdigheter man använder sig av när man idrottar. På en del stationer får du också möjlighet att mäta din förmåga och även lära dig mer om hur man testar och mäter bland annat styrka, balans och reaktionshastighet.

På löparbanan står till exempel startblock där det går att se hur snabb i starten du är och drömma om att likna Usain Bolt när startskottet går. Och eftersom utställningen trots allt är på ett museum får du även en inblick i hur test och mätningar genomfördes förr i tiden. Gunilla Stillström som har producerat utställningen är nöjd med hur både nutid och dåtid kan speglas i SportLab.

- I utställningen har vi exempel på äldre tester som med tiden har gjorts mer tekniskt avancerade. Cykelergometer, eller konditionstest med andra ord, har ju använts länge och även vidareutvecklats till andra typer av ergometrar. Likaså har vi en film med analys av löpsteg på ett löpband från omkring 40-talet. Det är en metod som används fortfarande i dag och i stort sett i varenda sportbutik, berättar Gunilla Stillström.

SportLab är framtagen med hjälp av olika idrotter och man kan prova på olika moment, så som till exempel klättring, gymnastik och handboll.

- Vi har haft med olika specialidrottsförbund i uppbyggnaden och det har verkligen varit ovärderligt eftersom vi har kunnat bygga upp de olika stationerna baserade på verkliga moment. Vi kan på så vis skapa både glädje och nyfikenhet kring olika idrotter vilket kanske i slutänden leder till att man tar kontakt med en förening, säger Gunilla Stillström.

Idrott och hälsa betyder olika saker för olika människor. Detta har man tagit fasta på i utställningen som även tilltalar känslor och sinnen. För den som inte är så intresserad av, eller har möjlighet, att fullt ut delta i de fysiska momenten kan verkligen ändå uppleva olika aspekter av idrott. Bland annat får vi se in i omklädningsrummet och i en annan del av utställningen lyssna på de ljud som idrotten genererar, till exempel isen som sjunger när man åker långfärdsskridskor eller flåset och fågelkvittret när man orienterar.

Utställningens bredd och djup gör den lämplig för barnfamiljer samt även skolklasser och föreningar som kan kombinera ett lärande med upplevelser. Idrott och hälsa är det genomgående temat för utställningen som även tar upp faktorer kring vila, god sömn och bra kost.

- Utställningen är öppen för alla, för familjen kommer detta vara en både rolig, rörlig och lärorik aktivitet man kan göra tillsammans. För skolan kommer utställningen vara ett välkommet inslag i undervisningen kring idrott och hälsa men det är fullt möjligt att även kombinera med andra ämnen så som matte, menar Gunilla Stillström.

Utställningen invigs fredagen den 14:e december på Riksidrottsmuseet

• familj