Ny kunskap om sexuella övergrepp inom idrotten

Hur många inom idrotten har blivit utsatta för sexuella kränkningar och övergrepp? Fram till idag har det saknats kunskap om hur vanligt det är. Nu har Susanne Johansson, doktorand på GIH, på Riksidrottsförbundets uppdrag gjort en första svensk rapport som visar att fem procent av de tillfrågade säger sig ha varit utsatta för sexuella övergrepp och kränkningar. I rapporten finns också förslag på åtgärder för att både förebygga och hantera uppkomna fall.

–  Sexuella trakasserier och övergrepp är avskyvärda och oacceptabla kränkningar och den som blivit utsatt påverkas ofta under lång tid, många under hela livet. Därför är det viktigt att vi har forskningsbaserad kunskap om hur stort problemet är, säger Karin Mattsson Weijber, ordförande i Riksidrottsförbundet.

Doktoranden Susanne Johansson, GIH, har på Riksidrottsförbundets uppdrag skrivit rapporten ” Kunskapsöversikt: sexuella övergrepp – i relationen mellan tränare och idrottsaktiv” där hon även gjort en sammanställning av den internationella forskning som finns idag. Siffrorna varierar kraftigt när det gäller förekomsten av sexuella trakasserier och övergrepp inom idrotten, från två till 55 procent. Inget i forskningen tyder på att det är vanligare inom vissa idrotter än andra. Däremot verkar risken för sexuella kränkningar och övergrepp öka om den idrottsaktiva är högpresterande och på väg uppåt i karriären.

Susanne Johansson menar att det är svårt att dra säkra och generella slutsatser av den internationella forskningen då den fortfarande är begränsad i omfattning. Förekomsten mellan olika åldersgrupper är inte entydig, men hon konstaterar att både barn, tonåringar och vuxna blir utsatta.

– Idrottsrörelsen behöver lyfta frågan inom hela vår verksamhet, inte minst bland de som elitsatsar. Diskussionen behöver breddas från att hittills mest fokuserats på barn, säger Karin Mattsson Weijber.

I rapporten finns också resultat från den första svenska enkätstudien om sexuella kränkningar och övergrepp inom idrotten. Cirka 500 slumpvis utvalda 25-åriga män och kvinnor som är, eller tidigare har varit, aktiva i föreningsidrotten har svarat på enkäten. Det handlar om allt från obehaglig kroppskontakt till någon grövre form av sexuellt övergrepp där två tredjedelar av händelserna har klassats som obehaglig kroppskontakt.

– Eftersom det här är den första enkätstudien i Sverige ska den ses som en inledande kartläggning av ett hittills outforskat område, säger Susanne Johansson.

I rapporten lyfter hon även fram ett tiotal förebyggande åtgärder som beskrivs i den internationella forskningen. Det handlar om exempelvis utbildning, informationsspridning och att stärka idrottsaktivas självkänsla och självförtroende, men också om möjligheten till begränsade utdrag ur brottsregistret.

– Sexuella trakasserier och övergrepp är stark tabubelagt och något som många tycker är svårt att prata om. Men just samtalet är ett av de effektivaste sätten att förhindra övergrepp. Som stöd finns vårt utbildningsmaterial Skapa trygga idrottsmiljöer. Riksidrottsförbundet har även länge ställt krav på möjlighet för ideella ledare att begära begränsat utdrag ur belastningsregistret. Den 13 november ska en statlig utredning, som bland annat handlar om att motverka sexuella övergrepp mot barn, presenteras och vi hoppas att utredaren har tagit med vår begäran, säger Karin Mattsson Weijber.

Mer om stödmaterialet Skapa trygga idrottsmiljöer

Rädda Barnens och Riksidrottsförbundets samarbete kring Föräldratelefon

För fler kommentarer kontakta