Christina Öhman från Interactive Institute på plats i Silicon Valley när Innovative Sweden drar igång

Idag premiärvisas utställningen Innovative Sweden på Stanford i Silicon Valley. En av de speciellt inbjudna talarna till det ambitiösa sjudagarsprogrammet är Christina Öhman, affärsutvecklare på Interactive Institute. Institutet visar dessutom upp två omtalade forskningsinnovationer inom energiområdet, Aware Clock och Power Aware Cord.

Christina Öhman är en av talarna under temat ” Cleantech: Building Sustainable Cities For The Future” den 4 november, och hennes framförande “A new lifestyle for energy awareness – How innovations can encourage people to change their behavior in energy consumption” handlar om hur vi fortfarande blundar för det faktum att något måste göras för att minska klimatförändringarna. Egen motivation återfinns enbart hos ca 5% av befolkningen, och de allra flesta anser att det är ett problem som måste lösas av våra politiker.

– Vi människor har problem med att förstå och ta till oss abstrakta fenomen såsom koldioxid och kilowatt, och vi reagerar väldigt annorlunda om det handlar om sotig rök eller giftutsläpp, säger Christina Öhman och menar att vi måste involvera användarna i mycket högre grad när det handlar om att ta fram nya produkter och tjänster. – Vi måste utgå från människors behov och livsstil, det kanske är så att det inte finns några universella lösningar eller att vi kan automatisera allt, avslutar Öhman.

Innovative Sweden är ett initiativ från Svenska Institutet och visar Sveriges hetaste innovationer inom informations- och kommunikationsteknologi, Life Science, miljöteknik samt spel- och nöjesindustrin. Innovative Sweden kommer att visas i Silicon Valley 2-11 november, och fortsätter därefter på en internationell turné.

I programmet i Silicon Valley ingår över 50 svenska och amerikanska talare på hög nivå - forskare, entreprenörer och innovatörer från bland annat Interactive Institute, Sweden Mobile Association, Ericsson, Sony Ericsson, AB , Stanford University, Institute for The Future, Google, IBM, Microsoft, Intel, Umbilical Design, Chalmers, Vinnova och Stockholms Universitet.

Kontakt:
Christina Öhman, Affärsutvecklare, Interactive Institute
Telefon: 070-226 22 33, e-mail: christina.ohman@tii.se

Sara Backlund, Kommunikationschef, Interactive Institute
Telefon: 0730-66 20 36, e-mail: sara.backlund@tii.se

Länkar:
Innovative Sweden: http://projects.si.se/innovative-sweden/

Innovationer från Interactive Institute på Innovative Sweden: http://projects.si.se/innovative-sweden/exhibited-innovations/research-innovations/the-interactive-institute/

Christina Öhman, talare på Innovative Sweden: http://projects.si.se/innovative-sweden/speakers/christina-ohman/

• energi
  • hållbar design
  • energiförbrukning