Forskning ska främja tillverkning av formulerade produkter

Forskningsinstitutet SP deltar i ett nytt EU-projekt där syftet är att underlätta utveckling och tillverkning av så kallade formulerade produkter som läkemedel, schampo och målarfärg.

I början av oktober startade projektet, som döpts till AceForm4.0, med syfte att främja utveckling, tillverkning och kommersialisering av innovativa och hållbara formulerade produkter i Europa. Formulerade produkter är sådana som innehåller två eller flera ingredienser som normalt är besvärliga att blanda och lätt blir instabila. Ett bra exempel är majonnäs som i stort sett består av vatten och olja.

– Vatten och olja går vanligtvis inte att blanda, men tillsätter man ägg så blir det möjligt. Resultatet är en produkt med helt andra egenskaper än de enskilda ingredienserna. Det finns många branscher som tillverkar formulerade produkter, förklarar Isabel Mira, forskare på SP.

Projektet leds av Storbritanniens center för processinnovation, CPI, och involverar partners från Belgien, Tyskland och Frankrike. SP har en aktiv roll framför allt kopplat till att identifiera och analysera gemensamma industriella och vetenskapliga frågeställningar inom branscher som läkemedel, livsmedel, jordbruk och kemi.

Ett projektmål är att skapa och samla en intresseförening inom formuleringsområdet, European Formulation Interest Group, EU-FIG.

– Föreningen riktar sig till industrin, universitet och högskolor, institut och myndigheter som är intresserade av formuleringsrelaterade teknologier med syfte att öka innovation och ekonomisk tillväxt, säger Isabel Mira.

På projektets webbplats, som är under utveckling och lanseras inom kort, kommer det finnas information om kommande aktiviteter. För närvarande finns information här: www.rise-perform.com

Aceform4.0 står för Activating Value Chains for EU leadership in FORMulation Manufacturing 4.0.

För mer information, kontakta Isabel Mira, projektledare på SP, tel 010-516 60, isabel.mira@sp.se

• Hälsa, sjukvård, läkemedel

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut är en internationellt ledande institutskoncern med ca 1 500 medarbetare. Vi skapar värde i samverkan och erbjuder kvalitet i hela innovationskedjan, vilket har stor betydelse för näringslivets konkurrenskraft och hållbara utveckling. SP är en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare bland Young Professionals, enligt Universums senaste rapport, som omfattar över 35 000 akademiker. Läs mer på www.sp.se

SP, Swedish ICT och Innventia går samman i RISE för att skapa en samlad institutssektor och bli en starkare innovationspartner för näringsliv och samhälle. Vid årsskiftet byter vi namn till RISE. Läs mer på www.ri.se/utveckling-av-rise