Interactive Institute visar innovativ visualiseringsteknik i Almedalen

Passa på att träffa oss i East Sweden Garden under Almedalsveckan! Innovationsbaren är öppen måndag – onsdag och här har alla besökare möjlighet att prova på vårt virtuella obduktionsbord samt Urban Explorer – framtidens stadsplaneringsverktyg. I år samverkar Interactive Institute med East Sweden, Norrköpings Visualiseringscenter och Norrköping Science Park, och på tisdagen den 3 juli kommer vi bland annat att diskutera hur Sverige kan bli mer innovationseffektivt, hur vi får unga människor intresserade av teknik och hur vi kan korta vägen mellan forskning och affärer.

Tisdagens seminarieprogram i East Sweden Garden (Trädgården vid Clarion Hotel Wisby):

09.00-10.00
Är science centers lösningen på ungas bristande teknikintresse?
Hur får vi fler ungdomar att intressera sig för teknik-och naturvetenskap? Kan upplevelsebaserade science centers få unga att intressera sig för teknik? Föds ingenjörer i labmiljö för barn? En diskussion med företrädare för politik, näringsliv, universitet/forskning och intresseorganisationer.
Medverkande: Ann Follin, Museidirektör, Tekniska Museet. Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordf, Norrköpings kommun. Lars Rehnman, VD, Universeum AB. Lena Engelmark Embertsén, VD, Svenska Science Center. Tobias Krantz, chef utbildning forskning och innovation, Svenskt Näringsliv. Anders Ynnerman, konsortiedirektör, Norrköpings Visualiseringscenter C. Moderator: Christina von Dorrien, VD, Interactive Institute.

12.00-13.30
Så kortar vi vägen mellan forskning och business!
Hur kan Sverige bli världens mest innovationseffektiva land? Hur kan Sveriges innovationsmiljöer ta mer plats i kedjan från idé till business och hur öppnar vi upp dem för investerare?
Medverkande: Hans Hentzell, Koncernchef, Swedish ICT. Hans Otterling, General Partner, Northzone Ventures. Christina Öhman, Business Development, Interactive Institute. Dag Forsén, Sogeti. Moderator: Magnus Lundin, Swedish Incubators and Science Parks.

14.00-15.30
Framtidens möjligheter redan idag - se det omöjliga!
Visualiseringstekniken hjälper människor att se saker som vi egentligen inte skulle ha möjlighet att se, eller underlätta att se saker som är väldigt komplexa. Hur kan samhälle och näringsliv nyttja de nya möjligheterna - redan idag?
Medverkande: Hans Willehader, Senior Project Manager, BIG. Anders Ynnerman, Direktör, Norrköpings Visualiseringscenter C. Eric Gullberg, Projektledare, Interactive Institute. Moderator: Thomas Rydell, Interactive Institute.

Innovationsbaren – från idé till världsutställning
Måndag till onsdag kl. 16.00-18.00 (onsdag fr. 16.30) i East Sweden Garden.
Här kan du se exempel på framgångsrika innovationer och träffa människorna bakom. Ta chansen att mingla bland det virtuella obduktionsbordet och Urban Explorer, kända från världsutställningarna i Shanghai och Sydkorea!

Om det Virtuella obduktionsbordet
Det virtuella obduktionsbordet erbjuder ett nytt sätt att interagera med stora tredimensionella medicinska bilder och är framtaget av Interactive Institute, Visualiseringscenter C, CMIV, Linköpings Universitet och Norrköping Science Park. Mer information: http://www.tii.se/projects/autopsy

Om Urban Explorer
Projektet Urban Explorer drivs av Interactive Institute och Visualiseringscenter C i samarbete med Norrköping Science Park, Stadsbyggnadskontoret vid Norrköpings Kommun och Hyresbostäder i Norrköping. Målet är att skapa nya visualiseringsverktyg som kan hantera framtidens urbana utmaningar. Mer information: http://www.tii.se/projects/urbanexplorer