Pressinbjudan: Så kan test- och demonstrationsmiljöer bidra till stärkt europeisk konkurrenskraft

Den 30/11-1/12 arrangerar RISE tillsammans med Teknikföretagen och EU-kommissionens gemensamma forskningscentrum (JRC) en konferens i Göteborg om hur utnyttjandet av test- och demonstrationsmiljöer kan maximeras i Europa. Bland konferensens talare finns representanter för EU-kommissionen, europeisk industri samt flera europeiska forskningsinstitut.

Dagens snabba tekniska utveckling medför många möjligheter för den europeiska industrin och kan skapa nya arbetstillfällen och lösningar på samhällets utmaningar. Men den tekniska och vetenskapliga utvecklingen måste  snabbt kunna omvandlas till praktiska lösningar som stärker näringslivets konkurrenskraft. För att det ska ske är tillgången till test- och demonstrationsmiljöer i Europa avgörande.

Den 30/11-1/12 arrangerar RISE tillsammans med Teknikföretagen och Kommissionens gemensamma forskningscentrum (JRC) en konferens i Göteborg om hur utnyttjandet av test- och demonstrationsmiljöer kan maximeras i Europa. Bland konferens talare finns representanter för EU-kommissionen, europeisk industri samt flera europeiska forskningsinstitut.

För fullständigt program, se bifogad pdf.

Tid: 30/11 kl 12.00 - 1/12kl 14.00.

Plats: Eriksbergshallen (Quality Hotel 11), Maskingatan 11, Göteborg.

För anmälan kontakta:

Charlotte Andersdotter, 0733-54 34 39, charlotte.andersdotter@ri.se

Olof Sandberg, 0702-08 97 80 olof.sandberg@ri.se

• Internationella avtal, samarbeten

• rise

Innventia, SP och Swedish ICT har gått samman i RISE för att bli en starkare forsknings- och innovationspartner. I internationell samverkan, med akademi, näringsliv och offentlig sektor bidrar vi till ett konkurrenskraftigt näringsliv och ett hållbart samhälle. RISE 2 200 medarbetare driver och stöder alla typer av innovationsprocesser. Vi erbjuder ett 100-tal test- och demonstrationsmiljöer för framtidssäkra produkter, tekniker och tjänster. RISE Research Institutes of Sweden ägs av svenska staten. www.ri.se

The RISE institutes Innventia, SP, and Swedish ICT have merged in order to become a stronger research and innovation partner. Through our international collaboration programmes with academia, industry, and the public sector, we ensure the competitiveness of the Swedish business community on an international level and contribute to a sustainable society. Our 2,200 employees support and promote all manner of innovative processes, and our roughly 100 testbeds and demonstration facilities are instrumental in developing the future-proofing of products, technologies, and services. RISE Research Institutes of Sweden is fully owned by the Swedish state. www.ri.se