Sverige får nytt forskningsinstitut

SP har etablerat ett helt nytt forskningsinstitut, SP Process Development, som ska arbeta inom kemisk och farmaceutisk processutveckling inom bland annat Life science. Det är resultatet av att regeringen satsar på att stödja svenskt näringsliv inom dessa områden. Näringsminister Annie Lööf inviger det nya institutet den 4 februari i Södertälje.

SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut (SP) fick under 2012 förtroendet att bygga upp institutet som döpts till SP Process Development. Ett 30-tal personer anställs till en början. Institutet planerar att växa med ett tiotal nya medarbetare varje år.

Våren 2012 presenterade SP en förstudie med konkreta förslag på hur samhället kan säkerställa att kompetenserna som frigjordes i samband med nedläggningen av AstraZenecas forskningsanläggningar i Södertälje kommer svensk forskning och näringsliv till godo. Ett av förslagen var detta nya forskningsinstitut. Regeringen beslutade sig för att stödja initiativet.

– Vi är oerhört glada för regeringens satsning. Det ger oss möjlighet att ta tillvara mycket av AstraZenecas kompetens som annars riskerat att gå förlorad. Sverige får en bra resurs som kan bidra till att lösa de komplexa samhällsproblem inom miljö, sjukvård och energi som vi står inför, säger SPs koncernchef Maria Khorsand.

Life science omfattar vetenskapsområden inom bland annat medicin, biologi, kemi, teknik, informatik och materialvetenskap. Kompetensen inom processutveckling kan även appliceras inom andra områden, till exempel fordons- och energiindustrin. SP Process Development blir en brygga mellan akademi och näringsliv, men även en aktör som ska hjälpa akademiska och industriella aktörer att kommersialisera nya produkter och utveckla tillverkningsprocesser.

SP Process Development får placering inom SP-koncernen, som är Sveriges största och bredaste forskningsinstitut. Maria Khorsand räknar med att SP Process Development blir ett bra komplement till de nuvarande verksamheterna och utökar SPs tjänsteutbud ytterligare.

– Vi har i dag fler än 10 000 kunder. Både de och våra samarbetspartners har efterfrågat tjänster som det nya institutet kommer att erbjuda. Så regeringens beslut är välkommet, både hos oss och hos våra kunder, säger hon.

För ytterligare information, kontakta Matz Sandström, tf VD SP Process Development, matz.sandstrom@sp.se, tel 070-521 49 27 eller Magnus Larsson, vice VD SP Process Development, magnus.larsson@sp.se, tel 070-344 65 14

• life science
  • processutveckling
  • life science & livsmedel