Biltillverkare bekräftar stor energieffektivitet

Biltillverkare bekräftar stor energieffektivitet

Rittal Blue e+ i fälttest på AUDI AG

Med de nya kylaggregaten Blue e+ lanserar Rittal nu marknadens mest kostnadseffektiva kylaggregat för kapslingar. Tester i fordonsindustrin bekräftar att aggregaten under verkliga industriella driftsförhållanden möter förväntade energibesparingar. Pågående mätningar av prestanda hos AUDI AG i Ingolstadt, Tyskland, visar energibesparingar med 75 procent för klimatstyrningen av kapslingar.

Rittals nya Blue e+ kylaggregatserie har sedan januari 2015 prestandatestats hos Audi i Ingolstadt. Jämförande tester sker på tre lika kapslingar. Blue e+ jämförs både med ett kylaggregat från senaste Rittal TopTherm Blue e-serien och med ett äldre kylaggregat. Testerna pågår under ett år.

De första resultaten av fälttesterna överensstämmer exakt med de prestandamätningar Rittal tidigare har gjort.

– Jämfört med befintligt TopTherm Blue e-system och under samma förhållanden, har vi hittills uppnått energibesparingar på 75 procent med Blue e+ kylaggregatet för kylning av detta system för tillverkningskontroll, förklarar Andreas Korn på AUDI AGs Automation Technology Planning Division.

Han tillägger: – Med sitt Blue e+ kylaggregat sätter Rittal definitivt ny standard för energieffektivitet i klimatstyrningen av kapslingar.

Den höga temperaturstabiliteten bygger på en patenterad hybridteknik som har utvecklats speciellt för kylaggregat för kapslingar och med ny integrerad styrkarakteristik. Hybridtekniken kombinerar ett konventionellt kylaggregat med kompressor och en heatpipe. Den senare erbjuder passiv kylning som effektivt stöds av den inverterstyrda kompressorn, vars varvtal kan anpassas till aktuell belastning. Kompressorn används enbart då den passiva kylningen inte längre räcker till. Detta sparar inte bara energi; kompressorns livslängd förlängs också.

Blue e+ kylaggregaten täcker effektområdet upp till 6 000 watt (tidigare upp till 4 000 watt). Tack vare den innovativa invertertekniken har aggregaten stöd för flera olika spänningsnivåer och kan därmed enkelt användas globalt. UL-godkännande tillåter användning i USA utan ytterligare certifiering.

TFT-displayen på framsidan visar all relevant information på ett ögonblick. Systemmeddelanden visas i klartext. Standardiserade kommunikationsgränssnitt säkerställer enkel integrering i en produktionsanläggnings övervakningssystem och underlättar handhavandet. Användaren kan koppla upp sig mot aggregatet via en USB-kontakt eller via gränssnittet för närfältskommunikation (NFC). Uppkoppling sker då till en smartphone med installerad app som ger möjlighet att arbeta med parametrar och inställningar.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2014 uppgick till drygt 700 MSEK.

Göran Bjelk

Scandinavian Product Manager Climate Control Systemklimatisering 0431-44 26 74