Detta behöver du veta om kylteknik

Detta behöver du veta om kylteknik

Rittal Teknik bibliotek är en ny serie böcker som ger goda råd, värdefulla tips och förslag på lösningar, för användare inom industri och IT. Nu är boken om kylteknik klar.

"Enclosure and process cooling" är boken för maskin- och anläggningskonstruktörer. Denna praktiska 96-sidiga bok ger grundläggande kunskaper, beskriver de möjligheter som en effektiv klimatkontroll i kapslingar kan erbjuda, och ger praktiska tips för projektering och drift - även vid komplexa applikationer.

Varför är det nödvändigt med värmeavledning från en kapsling? Vilka är de fysiska grunderna i beräkningen? Vilka energieffektiva tekniker för kylning existerar och är tillgängliga för
avledning av höga värmeförluster?

Boken erbjuder omfattande och kompetenta svar på dessa och många andra frågor. Författaren vill ge tydlig och begriplig kunskap om aktiv värmeavledning med ventilation, fläkt- och filterenheter, luft/luft värmeväxlare och termoelektriska kylare. Vätskebaserade kylningslösningar för användning vid riktigt höga värmeförluster är också beskrivet, liksom aktiv klimatkontroll med kylaggregat i kapslingen. Ett avsnitt handlar om den exakta utformningen och dimensioneringen av kylteknik med hjälp av mjukvara.

Professionellt skåpmontage med utrustning och resurser har också granskats i djupet. Dessutom tillhandahåller boken användbara och praktiska tips. Till exempel belyser den lösningar för effektiv
luftstyrning i kapslingar, samt typiska projekterings fel. Boken avrundas med exempel på hur man kan använda kylmaskiner för energieffektiv vattenkylning i industriell produktion samt vid drift av datacenter.

"Enclosure and process cooling"  kan beställas direkt från Rittal och finns även som en PDF-fil för nedladdning på www.rittal.se. Den engelska versionen i bokform har just publicerats.