Klart för shipping

Klart för shipping

Rittal har fått sina skensystem Rittal RiLine, Maxi-PLS och Flat-PLS för lågspännings-ställverk testade och typgodkända enligt de krav som ställs av DNV-GL, Lloyds Register (LR) och American Bureau of Shipping (ABS).

– Shipping och Offshore är viktiga marknader för oss i Sverige, Norge och Danmark, förklarar Jonas Dahlén, produktchef för strömfördelning på Rittal Scandinavian ab. Med typgodkännanden underlättar vi för våra kunder när de ska planera och bygga ställverk för maritim verksamhet.

Skensystemen är väl beprövade och sedan länge också testade enligt de elektriska kriterierna för lågspänningsställverk. Men kraven till sjöss är ännu högre.
I maskinrum på fartyg och ombord på havsbaserade plattformar kan det vibrera, ett förhållande som skensystemen också måste fungera under.

Vibrationstestet är nu avklarat och Rittal har en komplett klassificering för skensystemen med tillhörande komponenter, enligt kraven från de fyra ledande klassificeringsföretagen för shipping. Rittals typgodkännanden avser kortslutningsresistans,
temperaturökning, dielektrisk styrka, värmemotstånd och vibration.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2014 uppgick till drygt 742 MSEK.