Nytt teknikskåp ger Tannåker snabb förbindelse

Ljungby Energi valde ett teknikskåp från Rittal för att kunna etablera en lokalnod för bredband i Tannåker. Det nya teknikskåpet ger möjlighet för alla boende att ansluta sig för att få internet, tv och telefoni via fiber efter att orten förlorade sitt fasta telenät under hösten.

– Vi täcker hela kommunen och tätorten med fibernät. Till Tannåker har vi en lång fiberväg och där passar det bra med en nod för att fördela fibernätet, säger Niklas Sandstedt, projektör Ljungby Energi.

För noder och fiberskarvning
Ljungby Energi har totalt köpt tre stycken teknikskåp från Rittal; ett för tätorten, ett för Tannåker och ett tredje kommer under året att sättas upp i Vrå. Därutöver har företaget ett stort antal Rittal markskåp för fiberskarvning.

Bra helhetslösning
– Helhetslösningen tycker vi känns bra. Teknikskåpet är lätt att sköta, det är lätt att installera. Tillkommer mer utrustning och mer kabel är det möjligt att bygga ut. Skåpet känns helt enkelt proffsigt. Det är inte heller så stort och kräver inget bygglov. Det är en stor fördel, betonar Niklas Sandstedt.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal i skandinavien hanterar 120 medarbetare 5000 artiklar och 6000 kunder. Dessa betjänas från svenska huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm, Göteborg samt från de norska och danska kontoren i Ski och Köpenhamn. Omsättningen 2016 uppgick till drygt 580 MSEK.