Smart hållare för lock till kopplingslådor

Smart hållare för lock till kopplingslådor

Nu finns en ny smart hållare för lock till kopplingslådor. Den hjälper användare att göra underhållsarbeten på ett säkert sätt i linje med VDE-bestämmelser.

Hållaren är framtagen av Rittal, som är världsledande inom inkapslingsteknik för industriautomation. Den allra största fördelen är säkerhetsaspekten. Hållaren minskar risken för att jordbandet nöts ut och jordningen bryts.

Risk för jordbandet
Utan hållare är det lätt att locket blir hängande i jordbandet när locket i samband med underhåll plockas av. Enligt VDE-bestämmelserna är detta oacceptabelt. Med dinglande komponenter finns risken att jordningsbandet går sönder.

Håller ihop
Rittals lockhållare erbjuder en lösning på problemet. Det monteras enkelt och fungerar som en led mellan kopplingslådan och locket.Kunder som behöver utföra underhåll behöver bara öppna kopplingslådan uppåt och sedan skruva fast locket igen. Det underlättar och snabbar upp arbetet.Användarna behöver inte dra tillbaka jordningsbandet och sedan åter kontrollera jordningen.

Rittal, som ingår i den tyska koncernen Friedhelm Loh Group är världsledande inom apparatskåpssystem för industriautomation och fysisk IT-säkerhet. På Rittal Scandinavian ab hanterar 90 medarbetare 6 000 artiklar och 3 000 kunder. Dessa betjänas från huvudkontoret i Ängelholm, kontoren i Stockholm och Göteborg samt dotterbolagen i Norge och Finland. Omsättningen 2014 uppgick till drygt 700 MSEK.