Charta 77 - turné i Skandinavien och nya albumet SKULD

Nya albumet 'SKULD' debuterade på plats 4 på Svenska albumlistan för vinyl.

I mars 2019 spelade Charta 77 på legendaren Tompa Ekens hyllningskalas på ”Ultrahus & Kafé 44”, Kägelbanan i Stockholm. Under dessa två dagar passade även bandet på att lugnt sitta ner och prata framtid. Riktlinjerna för inspelningen av ett nytt album och turné lades upp.

Tio dagar senare drabbades sångaren, Per Granberg av sin andra hjärnblödning. Vad vi vet om framtiden är att vi ingenting vet.

Bandet valde att ställa in vårens kvarvarande spelningar förutom den på Close-Up båten som man genomförde med ett antal gästsångare, som kröntes av ett kort scenbesök av en darrig Per som sista nummer. Stämningen var magisk.

Med det som facit så låter det som en genomtänkt tanke att namnet på albumet man bestämde sig för SKULD (vilket på fornnordiska betyder ska). SKULD var den av ödesgudinnorna som man trodde styrde framtiden.

Inspelningen av SKULD på börjades med att bandet, tillsammans med en inspelningsenhet och ett 20-tal embryon till låtidéer, flyttade ut i ”skogen”. I Riddarhyttan och Teatermaskinens lokaler, bokstavligen belägen mitt i skogen och ibland helt och ibland delvis utan mobiltäckning, isolerade sig bandet fullkomligt. Under denna tid växte låt efter låt fram med inställningen att inget var fel innan det prövats.

20 embryon blev 18 färdigarrangerade Charta 77-låtar. Dessa 18 har sedan kokats ner till åtta låtar. Inspelningen har sedan fortsatt i Birdnests egna studio, Evil Bertil IV under hösten och likt de två senaste albumen (SALT och INGET ÄR FÖR EVIGT …) så har Göran Frid mixat och mastrat klart inspelningen med bravur.

Charta 77's resa startade redan 1983 i Köping, Sverige. Ett Sverige som känns väldigt avlägset när vi nu 37 år och sexton studioalbum senare skriver 2020 i almanackan. Under årtionden har kollektiva lösningar fått stryka på foten och individuella och många gånger väldigt egoistiska system lyfts till skyarna.

Detta samt livets förgänglighet har färgat texterna på SKULD. Skivan SKULD är tänkt som den första i en serie av tre som alla fått namn efter Nornorna. SKULD släpptes i slutet av januari 2020.

Turné vinter/vår 2020
​7 februari Linköping - Palatset
​8 februari Motala - Bomber Bar
​14 februari Torshälla - Saga
​15 februari Göteborg - Valands
​13 mars Helsingfors - Lepakkomies
​14 mars Vasa - Brödfabriken
​27 mars Fagersta - Enjoy Night Clubb/PAFF
​28 mars Stockholm - Hus7
​18 april Köping - Ögir
​24 april Trollhättan – Backstage Rockbar
​25 april Helsingborg - Tivoli
​20 maj Oslo - Enga pub
​21 maj Trondheim - Moskus (Akustisk)
​22 maj Trondheim - Moskus
​23 maj Sundsvall - Pipeline
​4 juli Uppsala - Uppsala Rumble

Länk till albumet SKULD

För bokning, kontakta Jacob Lundtofte +46 (0)707584373 eller jacob.lundtofte@rmpmusik.se
​För intervju, kontakta Per Granberg +46 (0)730 36 85 14 eller info@ogir.se

• charta 77
  • charta77
  • birdnest
  • per granberg
  • punk
  • rmp musik

RMP Musik, är bokningsbolaget som drivs av musiker med fokus på artister inom rock, pop, punk, soul och visa.

Per Granberg

Birdnest Records 073-036 85 14