Roger Karlsson med band gör Örebrodebut

Fredag 30 oktober presenterar East West i Örebro Roger Karlsson med band.

Efter höstens succé så väntar nya äventyr för Roger Karlsson.

Man kan summera: ett trettiotal spelningar varav femton på en vecka, stora reportage, första plats på Svenska Närradiolistan, andra plats på topp fem i Sveriges Radio Sörmland, en egen öl som kommer ut i december, nio av tio i recensioner och snart kommer ett alldeles eget porträtt i SVT.

"Min musikkarriär som soloartist har hittills byggt på att jag spelat mig till en publik genom ihärdiga och konsekventa återbesök. På så sätt har jag byggt upp en stor och trogen fanskara i städer som Stockholm, Uppsala, Halden och Eskilstuna. I och med ett kraftigt ökat publikt och medialt intresse kring mitt senaste album ”Kysser Sörmlands jord” har turnéplanen utökats. Först var det Göteborg, sedan Karlstad och nu är det dags att invadera Örebro, för första gången som soloartist. Senast det begav sig var 1994 med punk-folk-popkvintetten Tuk tuk rally på ett ställe som hette Ritz. Jag vill minnas att det var en av bandets bättre spelningar inför en publik som övervägande kom från.., Eskilstuna. Nu är det alltså dags igen, den här gången Örebrodebut som soloartist. Med nya albumet i bagaget känns det otroligt stimulerande att trampa ny mark. Den här gången vill jag även se några örebroare framför scenen. Ser fram emot det!"

Lördag 31 oktober kommer, förutom Roger Karlsson, Johan Johansson till Plektrum i Örebro - Legendarisk artist med ett förflutet i band som KSMB och STRINDBERGS.

Johan Johansson har pysslat (eller fuskat om man nu anser det) med det mesta inom musik och kultur i fem decennier. Som artist, bandmedlem, producent, festivalarrangör, författare och mycket annat. De första skivinspelningarna gjordes med KSMB 1979-1982. Det följdes upp med Strindbergs 1982-85 och John Lenin 1985-1988. Därefter har Johan Johansson uppträtt och verkat som soloartist samt turnerande musiker med diverse andra artister/grupper. Johansson är också en flitigt anlitad producent. Bland annat kan ni tacka eller skälla ut honom som ansvarig för skivor med bland andra Stefan Sundström, Lars Winnerbäck, Kjell Höglund, Sanna Carlstedt, De Lyckliga Kompisarna och Carl-Johan Vallgren.

Båda kvällarna spelar dessutom populära Örebroprofilen Björn Lycklig Wallgren, känd som soloartist och från bandet "Generalerna".

• björn lycklig wallgren
  • plektrum