Stiko Per Larsson om sin tionde vandringsturné och nya EPn "I kulturens tjänst"

6700 km till fots (motsvarar avståndet - fågelvägen - mellan Leksand och Peking

290 konserter - 2600 sånger framförda under 435 timmar på scenen

1 miljon kronor till SOS Barnbyars arbete i Ukraina (693 000 kronor insamlat genom publikens gåvor under 2012-2015, med årets turné är målsättningen att nå över 1 miljon kronor).

"Alla artister sin väg att gå. Några dansar en sommar, några dansar in i folksjälen och stannar där. En del söker sig utanför landsgränser och några kommer aldrig iväg.

Min väg har blivit den långa. Mina sånger når sällan de stora rubrikerna.

Istället vandrar de med mig, längs de skogsstigar och landsvägar jag följer på mina turnéer. Ibland hittar de in i hjärtat hos folk jag möter och det är ju ett väldigt fint betyg.

Det är med skräckblandad förtjusning jag nu ger mig iväg på min tionde vandringsturné, Sundsvall - Örebro - Leksand, med start 2 maj och målgång 11 Juni (all information finns på www.vandringsturnen.se).

Jag ser fram emot alla möten och upplevelser längs vägen, alla konserterna och känslan av att vara inne i bubblan. För det blir alltid så, man vaknar på morgonen, minns tillbaka på gårdagens gig, knyter skorna och börjar gå mot nästa stopp.

Det är det enda jag ska fokusera på. Framåt, framåt, framåt…

Det blir såklart jobbiga stunder också. Långa sträckor, hårt väder och motlut kan ställa till det för kroppen och huvudet. Saknaden efter familjen.

I de stunderna går den stora motorn igång, likt ett gammalt ånglok som tjuter och frustar. Jag drivs fram av ambitionen att hjälpa de svaga och utsatta, att samla in så mycket pengar som det är möjligt till SOS Barnbyar.

Jag vill inte ge mig ut på vägarna utan ett par nya sånger att presentera.

Den ena heter 'I kulturens tjänst'. Jag hittade inspirationen till den dels hos mig själv men kanske främst från vänner och kollegor som är på samma ställe som jag just nu: Hårt arbetande musikanter som i sitt yrke måste resa iväg och lämna hem och familj nästan varje helg. De stora elefanterna inom vårt yrke behöver ju inte vara ute året om och spela, det räcker med någon turné här och där så är det lugnt. Men det är ju väldigt få som har den möjligheten. Verkligheten för artisterna i den stora medelklassen är att för att klara hyran så måste du iväg ofta, helger som högtider för att spela på någon bygdegård, fest eller sömnig folkpark. Saknaden efter hem och familj gnager, men samtidigt finns yrkesstoltheten som gör att du aldrig tvekar. Du stämplar in en kväll till, i kulturens tjänst.

'Skriv upp henne först' är en enkel sång om kärlek och en icke-troendes förhoppning om att, när den dagen kommer, få med sin käresta på den himmelska gästlistan, ifall det nu skulle visa sig finnas en sådan."

- Stiko Per Larsson

Nya EPn "I kulturens tjänst" finns att lyssna på här.

“I kulturens tjänst” på Voices Calling (distr. Warner Music) 29 april 2016

Kontakt: Björn Wallgren / RMP Musik 073 957 2947