Tuk Tuk Rally släpper en vinylsamling och gör reunionturné i år

Över tjugo år sedan…, å jösses vad tiden går. Vi var Tuk Tuk Rally, bandet med tusen låtidéer men utan kommersiell kompass och tydlig genrehemvist.

Så inleder sångaren Roger Karlsson sin personliga text i innerkonvolutet till en vinylsamlingsplatta som nu släpps i samband med Tuk Tuk Rallys reunionturné.

Botkyrkabaserade Tuk Tuk Rally startade i folk-pop-punkvågen i början av 1990-talet. Fem killar som längtade bort från förortstristess och inrutad vardag. Bandet gjorde snabb succé mellan åren 1992-1994 med ett hundratal spelningar på klubbar, musikhus och festivaler, över 200 spelningar på SR:s P3 och medverkade bland annat i numera klassiska programmet Hassan, Kristian Luuks Tvål och liveprogrammet Trådlöst.

Utan att tumma på det personliga och genuina var band som The Pogues, Waterboys, Lemonheads och Perssons Pack vaga inspirationskällor.

Ibland blev man feltolkade och malplacerade. Styrda av känsla och intuition var bandets plats på genrekartan inte helt tydlig.

Vi var alltid svåra att ringa in; punk, pop, folk, rock? - Ja och nej och kanske, men ändå inte. Vi var nog själva rätt osäkra på svaret….., fortsätter Roger i ett försök att sätta fingret på bandets identitet och kärna. Det där svårdefinierade, genreöverskridande som satte spår hos publik och radioproducenter.

Idén till en tillfällig återförening föddes för ett par år sedan då skivbolaget Beat Butchers firade 30-årsjubileum på Münchenbryggeriet i Stockholm. Inför en entusiastisk storpublik gjorde Tuk Tuk en oförglömlig comeback som gav ringar på vattnet och nyvunnen energi. 20 år efter att bandet splittrades fanns magin, spänningen och energin plötsligt där igen.

Nu ska bandet ut på en turné som börjar i april:

29 april – Lorient, Linköping

30 april – Karlskogapunken till förmån för Barncancerfonden

5 maj – Vårskrikfestivalen, Lindesberg

6 maj – Hultsfred Punkfestival

7 maj – Götakällare, Stockholm

13 maj – Fenix ,Gävle

14 maj – Kafé de Luxe, Växjö

20 maj – Ölkultur, Eskilstuna

21 maj– Hedemora Out n'Load

27 maj – Kajskjulets scen, Halmstad

28 maj – Sticky Fingers, Göteborg