ÅTERVUNNET RAKT IGENOM – Polarn O. Pyret lanserar lager-på-lager kollektion i 100 % återvunnet material

I höst kommer Polarn O. Pyrets första funktionskollektion med lager-på-lager kläder tillverkade i 100 procent återvunnet material från PET-plast. Kollektionen innehåller underställ i polyester och fleece samt vindfleecejacka och -overall. Det innebär att Polarn O. Pyrets populära lager-på-lager princip nu finns i ett ECO-alternativ.

Polarn O. Pyret har under längre tid samarbetat med olika materialproducenter för att få fram den här kollektionen. Bakgrunden är kundernas ökade efterfrågan och att materialproducenterna nu kan leverera utifrån de högt ställda kraven på funktion och kvalitet som Polarn O. Pyret har.

-”Våra kunder efterfrågar fler ekologiska och
miljömärkta kläder i vårt sortiment och vi lyssnar givetvis på dem*. 80 % av våra kunder har köpt ekologiska kläder hos oss och 96 % vill köpa mer. Det som är viktigt för oss är att vi inte sänker våra kvalitetskrav. Alla våra kläder ska hålla för både väder och lek oavsett hur de är framställda” säger Mona El-Zein Modén, Marknadschef på Polarn O. Pyret.

Redan från starten 1976, har Polarn O. Pyret eftersträvat hög kvalitet och miljöhänsyn så långt som möjligt. Den första Svanen-märkta trikåkollektionen, som dessutom var först i Europa, lanserades 2007. Polarn O. Pyrets klassiska rand Svanen-märktes 2008. Målsättning är att alla Polarn O. Pyrets nära kroppen-plagg ska vara ekologiskt framställda till år 2012.

-”Vi var först i Europa med vår Svanen-märkta trikåkollektion och det känns otroligt roligt att kunna Svanem-märkta trikåkollektion och det känns otroligt roligt att kunna erbjuda lager-på-lager kläder i återvunna material. Nu satsar vi framåt och arbetar på att även ta fram skalplagg i återvunnet material”, säger Karina Lundell, Designchef på Polarn O. Pyret.

En vindfleecejacka i återvunnet material består av ca 25 stycken återvunna PET-flaskor.

Polarn O. Pyrets lager-på-lager princip

Barn är olika varma. En del rör sig hela tiden, andra står still. Det kan vara svårt att hitta ett plagg som fungerar från regn till minusgrader. Med lager-på-lager är det enkelt att lägga till eller ta bort när vädret slår om, oavsett barn. Polarn O. Pyrets lager-på-lager princip innefattar Lager 1, underställ i ull eller polyester, Lager 2, mellanlager i fleece eller ullfrotté, Lager 3, ytterkläder som skyddar mot vind och regn.

ECO

ECO är ett samlingsnamn för allt det vi gör på Polarn O. Pyret för att minska vår miljöpåverkan. Idag jobbar vi främst med två områden: Svanen-märkta trikåplagg i 100 % ekologisk bomull och funktionsplagg. Mer information om hur plagget är miljömärkt finns på polarnopyret.se/ECO.

*)Kundundersökning ECO. Genomförd i Polarn O. Pyrets kundpanel i oktober 2009.

För mer information om kollektionen kontakta:

Karina Lundell, Designchef, Polarn O. Pyret
E-post: karina.lundell@polarnopyret.rnb.se, telefon 08-410 520 22

Mona El-Zein Modén, Marknadschef, Polarn O. Pyret
E-post: mona.el-zein.moden@polarnopyret.rnb.se, telefon 08-410 522 03

För mer information om RNB kontakta:

Mikael Solberg, VD RNB Retail and Brands
E-post: mikael.solberg@rnb.se, telefon 08-410 520 20

Om Polarn O. Pyret

Polarn O. Pyret är ett svenskt premiumvarumärke inom segmentet barnkläder och är kända för sin höga kvalitet, funktionalitet och unika design. Sedan starten 1976 och lanseringen av den klassiska randiga trikåkollektionen, har Polarn O. Pyret levt efter filosofin att barn behöver kläder som går att leka i. Kläder som låter barn vara barn. Polarn O. Pyret har i dagsläget drygt 100 butiker, varav 58 i Sverige, och har siktet inställt på internationell expansion. Idag finns butiker i Sverige, Danmark, Norge, Irland, Island, Estland, Finland, Ryssland, England och Skottland. Kläderna kan också köpas via e-handel i USA. Konceptet ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS. För mer information se www.polarnopyret.se.

• e-handel
  • funktionella barnkläder