RÄTT ATTITYD SKAPAR EN SÄKRARE ARBETSPLATS

RÄTT ATTITYD SKAPAR EN SÄKRARE ARBETSPLATS

Under vecka 4 genomförde vi på RO-Gruppen vår årliga Arbetsmiljövecka. Årets teman var Attityder och beteende samt Lätt att göra rätt. För oss kommer en säker och trygg arbetsplats alltid först.

Ingen ska behöva skadas på våra byggarbetsplatser
Att byggbranschen kan vara riskfylld vet vi och arbetet med vår säkerhet pågår ständigt. Vi gör mycket bra, men vi kan alltid bli bättre.

Efter varje genomförd Arbetsmiljövecka tar vi med oss ett antal punkter som vi ska fokusera extra på under året som kommer. Under 2019 vill vi:
Att det ska vara lätt att göra rätt val på våra arbetsplatser. Det innebär att det ska vara lätt att arbeta på rätt sätt, med rätt skyddsutrustning, rätt verktyg och rätt förberedelser. Det ska också vara lätt att kunna vidta de åtgärder som krävs för att undvika risker och skador.

Vi tryckte också extra på uppmaningen och påminnelsen om att man aldrig ska gå förbi ett olämpligt arbetssätt. Om olyckan är framme är det alltid försent.

Vi vill skapa Sveriges bästa vardag
RO-Gruppen har en nollvision gällande arbetsplatsolyckor och det står med som ett av tre arbetsmiljömål, tillsammans med visionen om att skapa Sveriges bästa vardag. Som en del i arbetet mot det målet har vi gått med i organisationen Håll Nollan, som drivs av föreningen Samverkan för noll olyckor i byggbranschen.
Under veckan har vi haft besök av Ulrika Dolietis, VD på Håll Nollan. Hon berättade om hur vi tillsammans ska arbeta för att säkerställa att arbetsmiljö och säkerhet alltid har högsta prioritet. Hon belyst det unika i att konkurrenter från olika byggbolag går samman i Håll Nollan för att tillsammans hitta verktyg för att branschen ska bli säkrare. Detta är ingen konkurrensfråga, det är en branschfråga.

Vi fick även möjligheten att lyssna till Jennifer Edlund från Behaviour Design Group, som talade om hur vi med förändrade beteenden och attityder kan skapa säkrare arbetsplatser för våra medarbetare – men att allt börjar hos en själv. Och om det viktigaste av allt; att gå från ord till handling.

– Detta är RO-Gruppens viktigaste vecka, Arbetsmiljöveckan. För oss på RO-Gruppen kommer en säker och trygg arbetsplats alltid först. Det gäller alla våra medarbetare, både ute i produktion och på våra kontor.
Det är fantastiskt att se allt engagemang och intresse som finns i organisationen, där alla vill arbeta för att göra RO-Gruppen till en ännu bättre arbetsplats, säger Pär Jorstadius vVD på RO-Gruppen.

Pär Jorstadius, vVD
par.jorstadius@ro-gruppen.se