RO-Gruppen är ett av Sveriges friskaste företag

RO-Gruppen är ett av Sveriges friskaste företag

För sjätte året i rad utser Feelgood Sveriges friskaste företag. Som en av sex finalister har RO-Gruppen visat hur systematiskt arbetsmiljöarbete bidrar till friska medarbetare och god arbetsmiljö.

Utmärkelsen Sveriges friskaste företag syftar till att hitta och lyfta goda exempel på arbetsgivare, över hela Sverige och i alla branscher, som investerar i sina medarbetares livskvalitet och skapar en välmående och sund arbetsmiljö.
Bakom utmärkelsen står hälsoföretaget Feelgood, som tillsammans med en jury av experter inom arbetsmiljö och hälsa, utser finalister och vinnare.

Till grund för utvärderingen ligger en omfattande beskrivning av vårt arbete samt statistik från våra medarbetarundersökningar. Feelgood har utvärderat oss på faktorer inom fyra områden: ledarskap, medarbetarskap, systematiskt arbetsmiljöarbete, hälsa och hållbart arbetsliv.

Juryns motivering:
RO-Gruppen börjar alltid med medarbetarna. När de mår bra och trivs återspeglas det i kundrelationer och resultat. Arbetsmiljöarbetet har god systematik, med arbetsmiljödagar för hela företaget. Regelbundna energisamtal fokuserar på mående, balans och stöd, och flera kommunikationskanaler involverar och informerar. Med filosofin att bra chefer ger välmående medarbetare läggs fokus på gedigen ledarutveckling. Värdeorden förtroende, engagemang, nytänkande och arbetsglädje ingår i utvecklingsplaner och vägleder i vardagen. Breda satsningar på hälsa ger goda förutsättningar, och sjukfrånvaron är låg. Medarbetarundersökningen visar mycket goda resultat som sticker ut i branschen.

– RO-Gruppens DNA och tydliga strategi är att alltid börja med medarbetarna. Vi är mycket glada och stolta över att vara finalist i Sveriges friskaste företag. Det är ett fint kvitto på att våra många och breda insatser för att skapa välmående ger resultat. Vi satsar brett på hälsa och gör inte bara enstaka motionsinsatser. Vår kultur och vårt ledarskap präglas av en tydlig omtanke om varandra. Det är några av nycklarna som gör oss till en frisk och välmående arbetsplats, Maria Sigfridson, Chef People & Culture på RO-Gruppen.

– RO-Gruppen imponerar med sina fina medarbetarsiffror med bland annat skyhög eNPS och låg sjukskrivning, speciellt som de verkar i en fysiskt tuffare bransch, säger Joachim Morath, vd på Feelgood.

Vinnaren av Sveriges friskaste företag presenteras i maj.

Maria Sigfridson, Chef People & Culture
maria.sigfridson@ro-gruppen.se