RO-Gruppen får uppdraget att i samverkan bygga nytt vård- och omsorgsboende i Nynäshamn

RO-Gruppen ska på uppdrag av Sehlhall uppföra ett nytt vård- och omsorgsboende i centrala Nynäshamn, med planerad inflyttning senare delen av 2025. Projektet genomförs i samverkan med beställaren och arbetet på plats startade i november 2023.

– Vi är glada över att tillsammans med Sehlhall få utveckla trivsamma och moderna miljöer för de boende och den möjlighet att bidra positivt till samhället som detta projekt innebär. Vi kom in i projektet redan i tidigt skede och har på så sätt kunnat påverka produkten och maximera kundnyttan tillsammans med beställaren och hyresgästen säger Annika Grönberg, bitr. affärsområdeschef på RO-Gruppen.

Syftet med projektet är att skapa ett vård- och omsorgsboende med modern välfärdsteknik, där man erbjuder en trygg och hemliknande boendemiljö tillsammans med gemensamhetsytor som främjar inkludering och gemenskap.
Ett av projektets fokusområden är att skapa en trivsam och lättillgänglig utomhusmiljö.
De boende kommer ha tillgång till takterrass med utsikt över hav och stad, där det kommer finnas biodling och odlingslådor. Även en omsorgsfullt planerad gård med en damm, utomhusgym och sittgrupper. Gården kommer också förses med en vinterträdgård för utevistelse året runt.

Boendet omfattar 4 500 BTA och rymmer 50 vård- och omsorgslägenheter som har tillgång till aktivitetsrum, gym/rehabilitering, andaktsrum och en salong med hår- och fotvård. Alla avdelningar har gemensamma kök, matsalar och vardagsrum.
I huset planeras även för en LSS-gruppbostad med 6 lägenheter. Gruppbostaden har en egen, avskild gård med grillplats för gemensam samvaro. Varje lägenhet är cirka 45 kvadratmeter bestående av två rum och kök. Gemensamt för gruppbostaden finns ett delat vardagsrum, kök och matsal.

– Sverige har ett akut behov av social infrastruktur. Vi är därför glada över att vi, i detta fall tillsammans med RO-Gruppen, fortsätter att bidra med nya tillskott av högkvalitativa och hållbara omsorgslägenheter. Jag vet att det är efterlängtat i Nynäshamn säger Dan Sehlberg, VD på Sehlhall

Hyresgäst för vård- och omsorgsboendet blir Vardaga som vann kommunens upphandling och som också kommer driva verksamheten. Ordervärdet uppgår till ca. 130 miljoner kronor.

RO-Gruppen Stockholm
Annika Grönberg, bitr affärsområdeschef
annika.gronberg@ro-gruppen.se

Med över 200 medarbetare och mer än 40 år i branschen är vi idag ett av Sveriges attraktivaste och kunddrivna byggföretag inom kontor, bostäder, logistik- och samhällsfastigheter samt handel och livsmedel. Med huvudkontor i Borås och kontor i Alingsås, Göteborg, Helsingborg och Stockholm tar vi oss an byggprojekt i hela Sverige. Koncernen omsätter över 1,5 miljarder och har genom åren tilldelats flertalet priser för sitt sätt att arbeta med medarbetare och som byggbolag.