RO-Gruppen först i Sverige att certifieras som ett Great Place to Work

RO-Gruppen först i Sverige att certifieras som ett Great Place to Work

Certifieringen är baserad på GPTW Institutes globala standard för vad som kännetecknar en utmärkt arbetsplats. Certifiering är den första och hittills enda certifieringen av utmärkta arbetsplatser.

-Vi är otroligt stolta och glada att ha uppnått ett så bra resultat på vår medarbetarundersökning att vi nu blivit ett certifierat GPTW företag. Personal är den enskilt viktigaste faktorn till att vi lyckats skapa ett grymt företag att arbeta på.

Det är en enorm konkurrens i vår bransch att attrahera nya medarbetare och därför känns det extra roligt att få detta betyget från vår personal, och samtidigt visa för branschen och kommande medarbetare att RO-Gruppen ligger i framkant när det gäller att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla vår personal, säger Andreas Jaldevik, VD på RO-Gruppen.

-Great Place to Work Sverige har i år lanserat möjligheten till certifiering som ett ”Great Place to Work” baserat på vår globala utvärderingsstandard. Vi är glada att annonsera att RO-Gruppen är ett av de första företagen som erhåller den här certifieringen. RO-Gruppen har ett starkt internt förtroende för arbetsplatsen som bl.a. karaktäriseras av ett tydligt ledarskap och hög involvering av medarbetarna, säger Maria Grudén VD på GPTW

RO-Gruppen har genomfört medarbetsundersökningen sedan 2014 och förbättrat resultatet varje år. Utöver ett högt resultat så har 98% av alla anställda svarat på undersökningen. I kategorin medelstora företag i Sverige (50-250 anställda) är den genomsnittliga svarsfrekvensen 86%. Ytterligare ett bevis på det enorma engagemang som genomsyrar hela bolaget.

Ett ”Great Place To Work” är en arbetsplats där man:

• LITAR PÅ människorna man arbetar för
  • känner STOLTHET för det man gör och
  • TRIVS tillsammans med människorna som man jobbar ihop med

Utifrån ledarens perspektiv är ett ”Great Place To Work” en arbetsplats där man:

• NÅR ORGANISATORISKA MÅL;
  • medarbetare som GÖR SITT ALLRA BÄSTA; och
  • ARBETAR SOM ETT TEAM i en TILLITSFULL miljö.

Undersökningen är helt anonym och det finns även möjlighet att komma med egna kommentarer. Nedan är ett citat från en medarbetare.

”Ett framåt företag med tydliga mål och visioner! Förhållandet fantastisk sammanhållning i kombination med att jag tycker mina arbetsuppgifter är skitkul gör att detta är den klart bästa arbetsplatsen jag haft! Jag har fått det stöd jag behövt från chef till medarbetare. Sammantaget är jag en lycklig fan ;) ”

Om Great Place to Work® certifiering

Certifieringen är baserad på Great Place to Work© Institutes globala standard för vad som kännetecknar en utmärkt arbetsplats. Detta baseras på mer än 25 års empirisk forskning och analys, samt miljontals medarbetarundersökningar i 50 länder.

Utvärderingen är gjord av Great Place to Work®, en neutral utomstående part, vilket säkerställer ett oberoende i utvärderingen. Årlig revision och utvärdering säkerställer att resultaten bibehålls.

Företagets organisations-och ledaraktiviteter utvärderas i en Culture Audit®, samt genom en omfattande undersökning av medarbetarnas upplevelse av tillit, stolthet och kamratskap på arbetsplatsen i medarbetarundersökningen Trust Index®. För att uppnå en certifiering måste nivån på kulturskapande aktiviteter och utvärderingen av medarbetarna vara i linje med eller överstiga den internationella nivån för godkänd certifiering.

Kontakt:
Andreas Jaldevik, VD RO-Gruppen