Rapport från kronBee Trainingcamp Veteranfriidrottsveckan (december 2012) av deltagare Håkan Harrysson

Veteranfriidrottsveckan på FuerteVentura med Kronberg och Sunneborn var en alltigenom härlig upplevelse. Att få komma iväg från vinterrusket till värmen för att träna friidrott med två OS-finalister är fantastiskt inspirerande.

Vi var på träningsarenan (snabba mondo-banor) 3-4 dagar och fick pröva på det mesta inom sprint/häck/vertikala hopp. Första passet började med gemensam uppvärmning följd av rörlighet och löpskolning. Därefter prövade vi på kul-kastning både framlänges och baklänges följt av några sprintövningar med spikskorna på för att få lite explosiv träning. Efter den gemensamma träningen delade vi upp oss i tre grupper: längd och trestegsgruppen, häck-gruppen och löpgruppen. Häckträning fick bli mitt val. Efter lunch och några timmars vila var det dags för RedCord på eftermiddagen. Nyttigt med "obalansträning" för att få lite träning i småmuskler och kroppskontroll.

Andra dagen började med ett förmiddags pass som hade ungefär samma upplägg som föregående dag. Kulkastningen byttes mot medicinboll och löpskolningen byttes mot häckrörligheten. Samma gruppindelning, men denna dagen valde jag hoppgruppen.

Tredje dagen var det så dags för kronBee trekampen med 60m, längd och 800m. En mångkampstabell gav totalresultatet. Jag gjorde bra ifrån mig och är nu stolt 5a genom tiderna på all time high listan. Erik Hagström lyckades bäst och fick ihop den bästa poängen på alla kronBee trekamper som har genomförts, grattis! Järnladyn Carina Palmqvist vann damernas klass. Hon ligger tvåa på all time high listan och då skall ni veta att denna fantastiska kvinna är 50 år ung, imponerande! Kul med ett riktigt tävlingsmoment under veckan.

Fjärde dagen var vi kvar på hotellets träningsanläggningar. Förmiddagen kördes ett svettigt "TrainLikeAnAthlete"-pass som innehöll mycket spänst, styrka och puls. På eftermiddagen var det hoppstyrka i solnedgången. Ett hopp-pass jag kommer att komma ihåg.

Efter fyra dagars träning var det vilodag. Då kunde man passa på att gå på andra aktiviteter som Chigong, Yoga, Spinning. Eller så kunde man välja att ligga vid poolen och bara vila. Sjätte och sista träningsdagen var det Core-träning på förmiddagen och skivstångsteknik på eftermiddagen. Härligt att stå ute och lyfta i ljummen kvällssol.

Förutom all träning hade vi intressanta föreläsningar av både Robban och Sunne. Vi fick även i uppgift att formulera en egen målsättning som vi redovisade inför gruppen med nyttiga diskussioner runt det hela.

Kvällarna var fyllda med buffé, skratt och dans, att somna efter allt det på kvällarna var inget problem….. På det hela taget en väldigt lyckad vecka som innehöll utveckling och nya insikter med nya vänner och kompetenta ledare.

Håkan Harrysson - deltagare på kronBee Trainingcamp