Nya Megafon är på gränsen

Ur innehållet:

- Just nu sitter 30000 människor inlåsta i väntan på att skickas ut ur EU. Megafon är på plats i några av Europas slutna förvarsanläggningar.

- Vitryska Janina Beloziorova blev besatt av Sverige när hon såg Carola uppträda i melodifestivalen. Nu kan hon svenska, läser "Populärmusik från Vittula" och lyssnar på Kent. "Jag blir extra glad om någon tror att jag är svensk", säger vitryska Janina Beloziorova om landet där hon aldrig har satt sin fot.

- Rana är nyss fyllda 19 år. Hon har precis gift sig och flyttat hemifrån. Nu börjar hon fatta hur man tvättar kläder och hur många tomater som går åt i ett tvåpersonshushåll. "Det känns bra att bli vuxen, som att jag är alldeles ny", säger hon.

Dessutom:

- Serie av Liv Strömquist: Sur la frontiére.

- Vem är du? Kristen och stolt eller lycklig fashionista? Tryck din identitet på valfri tisha med hjälp av Megafons Aktion på papper.

Köp Megafon på Press Stop, välsorterade pressbyråer, på nätet via tidningsbutiken.se eller tidskriftsbutiken.nu. Prenumerera genom att mejla till info@rkuf.se

Vill du veta mer?

Kontakta Emmy Sundqvist Anrell, redaktör, tel 070-619 49 38 eller emmy.sundqvist.anrell@redcross.se

Megafon är tidningen för alla aktivister, humanister och världsförbättrare.

Tidningen ges ut av Röda Korsets Ungdomsförbund.

www.rkuf.se/megafon

• Sociala frågor