Röda Korsets Ungdomsförbund lanserar kramsida på nätet

– Genom att skicka kramar och lägga upp egna krambilder, eller rösta på sina kompisars, kan man på ett enkelt och roligt sätt sprida lite kärlek och värme i den annars så mörka vintern. I dagsläget finns det alldeles för mycket våld på Internet, ungdomar kan hur enkelt som helst kolla på videoklipp från avrättningar, eller förnedra varandra på diverse hemsidor. Vi vill vara en direkt motpol till detta, säger Simon Brouwers, nytillträdd kommunikationsansvarig på Röda Korsets Ungdomsförbund. Just nu pågår Röda Korsets kramkampanj till förmån för de ensamma. Någonstans i allt kramande har man glömt bort de som ofta är ensammast av alla – ungdomarna. Detta har på senare tid blivit uppenbart i och med det ökande patientantalet inom ungdomspsykiatrin och det eskalerande ungdomsvåldet. Enligt en färsk undersökning (Upp till 18 från Barnombudsmannen) tillbringar ungdomar mellan 10-18 år tre eller fler timmar framför datorn varje dag. Jourhavande Kompis är Röda Korsets Ungdomsförbunds telefon- och webbjour som bemannas av frivilliga. Jouren är öppen både vardagar och helger. Varje dag tar Jouren emot hundratals samtal och chattar, en indikation på att allt fler ungdomar behöver en anonym kompis att prata med. Tack vare ett flertal olika samarbetspartners lanserar nu Ungdomsförbundet sajten www.kompiskram.nu. Där kan man skicka digitala kramar, ladda upp sin egen krambild och rösta på andras krambilder. Den som kramats allra mest vid tolvslaget på nyårsafton vinner en mobiltelefon. För mer information, kontakta Simon Brouwers simon.brouwers@redcross.se 0702-66 49 42

• Sociala frågor, allmänt