Därför står Roks bakom sexköpslagen

Sociala insatser till en utsatt grupp står inte på något sätt i motsättning till vår lagstiftning, som slår fast att det är ett brott att köpa sig rätten till kvinnors och tjejers kroppar. Att köpa kvinnor och tjejer i prostitution är ett brott mot kvinnors mänskliga rättigheter och Roks står tydligt bakom den svenska sexköpslagen.

"Om ett samhälle inte ens kan värna den mest grundläggande rättigheten, rätten att din kropp inte är till salu, finns inga förutsättningar för sociala insatser eller förebyggande arbete", skriver Roks på SVD Brännpunkt, tillsammans med Unizon, Sveriges Kvinnolobby, Män för Jämställdhet, S-kvinnor, Vänsterpartiets jämställdhetsnätverk, Miljöpartiets Jämställdhetskommitté, Liberala kvinnor, Centerkvinnor, Kristdemokratiska kvinnoförbundet och RIFFI. Vi oroas över RFSU:s bristande maktanalys i frågan.

På Aftonbladet Debatt utvecklar vår ordförande Karin Svensson varför Roks står bakom sexköpslagen.

"Tillsammans med norska Kvinnefronten har Roks cirkulerat ett upprop för sexköpslagen, och hittills har 145 forskare och praktiker, socialarbetare och representanter för civilsamhället som möter människor i prostitution, skrivit under.

De har gjort det därför att de, liksom vi, anser att en struktur som bygger på att kvinnor finns tillgängliga på en marknad för män inte är förenlig med en jämställd värld. Därför att de ser att prostitutionen minskar och attityder förändras i de länder där den nordiska modellen har införts. Och därför att de, liksom vi, ser att det är omöjligt att prata om fria val i en värld där kvinnor systematiskt underordnas gruppen män, där deras kroppar sexualiseras och där vi ser att för många av dem som lever i prostitution är det valet en konsekvens av tidigare utsatthet av incest eller andra sexuella övergrepp."

Uppropet och samtliga underskrifter finns på Roks hemsida.

När Sverige, först i världen, införde sexköpslagen 1999 så utlovade regeringen samtidigt att man skulle satsa på sociala insatser för att stödja människor som vill lämna prostitution. Det löftet är fortfarande inte uppfyllt, men behovet är stort. Sverige måste bli ett föregångsland också när det gäller att erbjuda sociala insatser, stöd och exitprogram åt människor i prostitution.

Roks är eniga med RFSU om behovet av starka, ovillkorade sociala insatser för människor i prostitution, och om behovet att arbeta med att komma åt sexköpares attityder. Men där tar enigheten slut. Eftersom Roks ser att prostitution aldrig är ett frivilligt val, så bör samhällets gemensamma mål dels vara att ingen hamnar i den situationen att hon ser prostitution som ett alternativ, och dels att avskaffa efterfrågan, det vill säga viljan hos män att köpa sex. Därför står vi bakom den svenska sexköpslagen till 100 procent, som det bästa sättet att motverka efterfrågan.