Prisade stjärnor lyser upp Stjärnjul 2022

Queen-tolkaren och sångaren Johan Boding, känd från musikaler som Fame, Jesus Christ Superstar och Miss Saigon, är klar för Stjärnjul 2022. Johan Boding har också setts tävla med framgång i tvprogrammen Så ska det låta och Doobidoo. Klar för Stjärnjul är också välrenommerade ljussättaren Mikael Kratt, 2021 års vinnare av Bullen Visionary Award.

Johan Boding är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Han har en bredd som sträcker sig från framträdande med symfoniorkester till melodifestivalen. Mest känd är han för sina musikalroller och – inte minst – leadtolkningar av Queen.

– Vi är verkligen glada över att få räkna in Johan Boding bland våra julstjärnor. Hans utstrålning och fantastiska röst passar perfekt in i Stjärnjuls mix av traditionell julmusik, gospel, pop och ös, säger Jan Alexandersson, regissör för Stjärnjul.

På Stjärnjulscenen backas Johan Boding upp av den närmare 200 röster starka Stjärnjulkören och de stora Stjärnjulorkestern, under ledning av kapellmästaren Johan Landqvist.

Hyllad ljussättare sätter färg på föreställningen

Johan Boding är inte den enda nyheten i Stjärnjul 2022. Ljussättaren Mikael Kratt tar sig an uppdraget att skapa magi på Stjärnjulscenen. Förra året utsågs han till vinnare av Bullen Visionary Award, ett pris som årligen delas ut till enastående kreativa och tekniska prestationer inom underhållningsindustrin, som ljusdesign eller ljudteknik. Bland de senare årens produktioner finns exempelvis Club After Dark, Ola Salo, Såsom i himmelen och julshowen Return of Christmas.

– Mikael Kratt har ljussatt många stora produktioner de senaste åren och det känns självklart att han kan tillföra Stjärnjul en extra dimension som jag är säker på att publiken kommer att gilla, konstaterar Anette Gunnarsson, Stjärnjulgeneral och projektledare för årets Stjärnjul.

Årets Stjärnjul sätts upp i Victoriahallen på Stockholmsmässan. Under helgen 16-18 december ges fem föreställningar:

Föreställningar:

• Fredag 16 december, kl 19
  • Lördag 17 december kl 14 och 17:30
  • Söndag 18 december kl 14 och 17:30

Plats: Victoriahallen, Stockholmsmässan i Älvsjö, Stockholm

Presskontakt: Annika Johannesson, marknadsansvarig Stjärnjul: 070-661 23 30,

annika.johannesson@cajem.se

Fakta Johan Boding

• Sångare och musikalartist, utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.
  • Har haft ledande roller i musikalerna Fame, Jesus Christ Superstar och Miss Saigon.
  • Vinnare av Guldmasken för bästa manliga biroll 1997 (Miss Saigon)
  • Queentolkare i bland annat uppsättningarna ”Freddie 70 years – A Freddie Mercury & Queen Tribute
    Consert” och ”The Night of Queen - Freddie Forever”.
  • Mer om Johan: https://www.johanboding.com/

Fakta Mikael Kratt

• Prisad ljussättarere, vinnare av Bullen Visionary Award.
  • Under 2021 ljussatte Mikael Kratt bland annat: Teaterföreställningen Bröderna Lejonhjärta, julshowen The Return of Christmas, Showen Golde Pianos på Wallmans/Golden Hits, musikalen Sound of Music och Nordmakedoniens entré i Eurovision Song Contest.
  • Mer om Mikael: https://www.mkld.se

Om julshowen Stjärnjul

Julshowen Stjärnjul är förmodligen Stockholms mest långlivade jultradition på underhållningsscenen. Den lockar närmare 10 000 åskådare varje år. Bakom Stjärnjul står körerna The EntertainMen och Rönninge Show Chorus, som tillsammans bildar den närmare 200 röster starka Stjärnjulkören. Stjärnjul sattes upp första gången för nära 30 år sedan, 1993.