Världsklass på årets Stjärnjul i Victoriahallen

Julshowen Stjärnjul har gått från allsång i Bergaskolans aula till att sjunga med världsartister, fullt band med namnkunnig kapellmästare och plats för uppåt 10 000 personer i publiken. I år presenterar Stjärnjul bland annat världsstjärnan Loren Allred – för första gången på en svensk scen.

Världsmästarkören Rönninge Show Chorus tar julshowen Stjärnjul till ständigt nya höjder tillsammans med kören The EntertainMen.

– Vi känner en fantastisk glädje över att snart få bjuda vår publik på en riktig musikalisk smällkaramell, säger Anna Alvring, dirigent för Rönninge Show Chorus och till vardags rektor på Adolf Fredriks musikklasser.

Världsartister och Mellovinnare

För första gången på en svensk scen kommer vi att få uppleva Loren Allred från New York. Hon är den fantastiska rösten bakom skådespelerskan Rebecca Ferguson i sången Never Enough, från den Oscarsnominerade och Grammy-vinnande musikalfilmen “The Greatest Showman”. Klippet från Britain's Got Talent i april 2022 där hon ger sig till känna har hittills fått 41 miljoner visningar! Originalinspelningen med hennes röst har 475 miljoner spelningar på Spotify!

I årets Stjärnjul sjunger även Gladys del Pilar som vunnit Melodifestivalen och haft ledande musikalroller samt Johan Boding som är musikalartist och Queen-tolkare känd från musikaler som Fame, Jesus Christ Superstar och Miss Saigon. Och så blir det ännu ett kärt återseende med Kjetil Støa – den norske världstenoren som sjöng så att publiken blev tårögd i Stjärnjul 2018. Årets kapellmästare Johan Landqvist känns också igen från tidigare Stjärnjul liksom Så ska det låta och Victoriadagen. Och den stora Stjärnjulkören, med 200 sångare från Rönninge Show Chorus och The EntertainMen.

Julstämning redan i entrén

Totalt blir det fem föreställningar med plats för 2 000 personer i publiken i Victoriahallen på Stockholmsmässan i Älvsjö. Det är lätt att ta sig dit kommunalt, det finns gott om parkering, publiken möts av en härlig julmarknad innan föreställningarna och det finns möjlighet att äta julbord innan för den som vill. En till fördel är att det inte finns några branta trappor i konsertlokalen.

– Det här har alltid varit en föreställning för hela familjen och vi vill kunna välkomna människor i alla åldrar till en härlig blandning av julmys och show. Det passar också jättebra som event för företag att bjuda med kunder, leverantörer och personal till, säger Åsa Bergh Fagerström, dirigent för The EntertainMen.

En av Stockholms längsta julshowstraditioner

Traditionen Stjärnjul började 1984 med allsång i Bergaskolans aula, med 200 personer i publiken. Konserten blev mycket uppskattad och med köande publik utanför efterfrågades en större lokal.

År 1993 flyttade konserten in i Filadelfiakyrkan vid St Eriksplan med Tommy Körberg som gästartist. Sedan dess har showen fått sitt namn Stjärnjul och en lång rad artister och konferencierer har medverkat – bland dem Jill Johnson, Mark Levengood och LaGaylia Frazier.

Så här recenserar en tidigare gäst Stjärnjul i vår gästbok:

– Skratt, tårar och ståpäls om vartannat. Så oerhört proffsigt och genomarbetat.

Årets Stjärnjul

Plats: Victoriahallen, Stockholmsmässan i Älvsjö, Stockholm

Föreställningar:

• Fredag 16 december, kl 19
  • Lördag 17 december kl 14 och 17:30
  • Söndag 18 december kl 14 och 17:30

Biljetter: Ticketmaster

Presskontakt
Annika Johannesson, marknadsansvarig Stjärnjul, 070-661 23 30 / annika.johannesson@cajem.se

Om Stjärnjul
Julshowen Stjärnjul är förmodligen Stockholms mest långlivade jultradition på underhållningsscenen. Den lockar närmare 10 000 åskådare varje år. Bakom Stjärnjul står körerna The EntertainMen och Rönninge Show Chorus, som tillsammans bildar den närmare 200 röster starka Stjärnjulkören. Stjärnjul sattes upp första gången för nära 30 år sedan, 1993.
Läs mer på: www.stjarnjul.se