VM-ladda live med Rönninge Show Chorus!

Årets VM har potential att skapa historiska ögonblick för svensk barbershop. Följ tävlingarna live från New Orleans, USA, och hör vad de amerikanska expertkommentatorerna säger om svenskarna i livestreamingen.

Förväntningarna på Rönninge Show Chorus inför veckans VM i barbershop i USA är skyhöga. Målet är att göra ett hattrick med körens tredje raka VM-guld! Samtidigt är det sista gången kören tävlar internationellt under ledning av grundaren Britt-Heléne Bonnedahl, en av körens två dirigenter.

- Det här kommer att bli tävlingen man önskar att man såg på plats, säger organisatörens f.d. ordförande Marsha Fulton efter en förhandstitt på delar av tävlingslåtarna.

Hyllar det svenska musikundret

Musiken som ska ta kören hela vägen till guldet hyllar svenska låtskrivare och deras internationella framgångar genom tiderna - det svenska musikundret. Samtidigt har kören med dirigenterna Britt-Heléne Bonnedahl och Anna Alvring i spetsen lyckats skapa ett eget svenskt musikunder i den internationella barbershopvärlden. Lyckönskningarna strömmar in från hela världen, och många betonar vilken förebild svenskarna varit för dem i deras musikaliska utveckling.

- Att körsång är stort i Sverige, med totalt 600 000 körsångare, är kanske något som många känner till. Men att 900 av dessa är kvinnor som sjunger barbershop, och att svenskarna har gjort så stort avtryck i den internationella barbershopvärlden är mindre känt, säger Johanna Nilsson, marknadsansvarig för Rönninge Show Chorus.
- Det är roligt att livestreamingen är lättillgänglig och välgjord, så att det blir lättare att dela upplevelsen med dem där hemma.

Livestreaming – tider för svenska körer och kvartetter

Länk till livestreaming:  http://sweetadswebcast.com/

Semifinal kvartett: 18-19 september, svenska tider

• Gig-a-bite, startnr 15: kl 20:18
  • Ambush, startnr 19: kl 21:02
  • Milli Blink, startnr 44: kl 03:26
  • Annonsering av finalister kl 04:14

Körsemifinal: 19-20 september, svenska tider

• Stockholm City Voices, startnr 16: kl 21:06
  • Rönninge Show Chorus, startnr 20: kl 23:28
  • Annonsering av finalister kl 04:21

Final

Kvartett: Fredag 20 september kl 18:30 - 24:00
Kör: Lördag 21 september kl 18:30 - 01:30
Starttider TBA

Tips: så laddar du bäst framför streamingen

• Slå på en stund innan för att höra hur den tävlande kören presenteras med bakgrund, förväntningar mm.
  • Det dröjer tills efter nästa tävlingsinslag innan kommentatorerna intervjuar dirigenter eller andra representanter från kören.
  • Läs gärna kommentarsfälten i “Chatrooms” för att se reaktionerna från tittare över hela världen.

Fakta: så går VM:et till

• VM börjar med semifinal. Kvartetterna tävlar på onsdag och körerna på torsdag. De tio bästa i respektive kategori går vidare till final. Kvartetternas final är på fredag och körfinalen är på lördag.
  • Tävlingslåtarna i semifinalerna är av mer klassisk barbershop-karaktär. Grupperna framför alltid först en ballad och sedan en up-tune, det vill säga en lite snabbare låt. Semifinalpaketet får ta högst 7 minuter.
  • Finalpaketet är en minishow på 12-15 minuter. Där ingår en tävlingslåt och resten är rent show material. Tävlingslåten är värt 50% av poängen, med totalt 200 poäng.
  • Alla tävlingslåtar bedöms och får poäng i fyra kategorier: sound; music; expression och showmanship. Det är två domare per kategori och maxpoängen är 3200.
  • Showlåtarna (the performance package) i finalen bedöms i fem kategorier av samtliga domare: musikalitet, enhetlighet, tema, manus, mikrofonteknik och publikkontakt.
  • Vinnarna presenteras i slutet av finalen. Då delas också medaljer ut till varje deltagare på scenen. Vinnarna får sen göra ett extranummer.

Fakta: Sweet Adelines International (SAI)

• SAI är en internationell barbershoporganisation för kvinnor. Den grundades 1945. Organisationens motto är "Harmonize the world".
  • SAI:s cirka 21 000 medlemmar är fördelade på fler än 500 körer och 1000 kvartetter från fem kontinenter.
  • Varje år håller SAI i VM för kvartetter och körer. Organisationen jobbar också löpande med musikalisk utbildning.
  • Sverige var från 1977 med i Region 15, New York. Från 1983 bildade Sverige region 27 tillsammans med England.
  • Sedan 1997 är Sverige en del av Nordic Light Region - Sweet Adelines International Region #32
  • Nordic Light Region har idag 18 körer, 28 registrerade kvartetter och 900 sångare som medlemmar.
  • 1983-1988 fick icke-amerikanska körer inte vara med och tävla.
  • 1989 vann svenska Growing Girls VM i kvartettsång, som första icke-amerikanska kvartett.
  • Rönninge Show Chorus, Sverige har i VM-sammanhang fått högst poäng hittills, och är den enda icke-nordamerikanska kör som vunnit VM två gånger (2013 och 2016).
Fakta: Rönninge Show Chorus

• Grundades 1983 av bland andra Britt-Heléne Bonnedahl
  • Dirigenter: Anna Alvring och Britt-Heléne Bonnedahl
  • Över 155 medlemmar i åldrarna 22 - 82 år
  • Tävlat i VM i barbershop körsång i USA 10 gånger, och har som sämst kommit 6:a (2 förstaplatser, 2 andraplatser, 3 fjärdeplatser, 2 femteplatser och 1 sjätteplats)
  • Vunnit EM-guld i barbershop körsång 1996 och 1998
  • Den enda icke-amerikanska kör som vunnit VM, och därtill två gånger – 2013 respektive 2016
  • Har tilldelats de högsta poängen som någonsin delats ut vid ett internationellt mästerskap i barbershop
  • Framträdde i egen show i Carnegie Hall, New York, oktober 2014
  • Skapar julkonserten Stjärnjul tillsammans med herrkören TheEntertainmen. Stjärnjul har de senaste åren haft en publik på ca 10,000 personer per år. Årets Stjärnjul är den 27e i ordningen och ska för första gången framföras på Hovet i Stockholm.
  • Världsmästarkören Rönninge Show Chorus, "2017 International Champion Chorus, Sweet Adelines International" på MGM Grand Garden Arena, Las Vegas (foto: Read Photography)