Örtagården med Törnrosens gula tegelbyggnader i bakgrunden. Foto: Joakim Lloyd Raboff

Rosengård Fastighets AB jobbar för ett rent Rosengård

Söndag den 11 oktober bjuder Rosengård Fastighets AB och Städa Sverige, idrottens miljöorganisation, in till städning av bostadsgårdarna på Törnrosen och delar av Örtagården. Basketungdomar från Malbas kommer att plocka skräp tillsammans med personal från Rosengård Fastighets AB och deras engagerade hyresgäster.

Städdagen är startskottet och första aktiviteten av många under devisen ”Ett rent Rosengård”. Genom att öka hyresgästernas kunskap om källsortering, sopor och dess påverkan på miljön tror Rosengård Fastighets AB att nedskräpningen på bostadsgårdarna minskar och att allas ansvarstagande för sin närmiljö ökar. Målet är att det ska vara rent och fint helt enkelt.

- Vårt långsiktiga samarbete med Städa Sverige är en av flera insatser som vi har på gång under namnet ”Ett rent Rosengård”, där vår förhoppning är att uppnå ett resultat som kommer att gynna både miljön, men även öka trivseln på gårdarna. Vi vill att människor som besöker och bor på Rosengård ska känna stolthet över området, säger Iman Ahmad, bosocial samordnare på Rosengård Fastighets AB.

Rosengård Fastighets AB vill vara med och skapa ett Rosengård som alla i Malmö är stolta över. En viktig del för att nå dit är att fokusera långsiktigt på social hållbarhet. Det bosociala arbetet är Rosengård Fastighets AB:s idémässiga plattform och en del av företagets affärsplan. Att jobba förebyggande genom att öka den fysiskt upplevda tryggheten och få hyresgästerna att känna sig delaktiga, involverade och sedda leder enligt företaget både till ekonomisk stabilitet och till ökad trivsel i trapphusen.

Malin Sandvig, fastighetschef på Rosengård Fastighets AB, säger vidare: - Vi ser positivt på fler samarbeten med civilsamhället, företag och staden för att tillsammans bibehålla ett rent Rosengård. Vi ser många fördelar med att samverka gällande renhållning och sophantering. Ensam är aldrig stark.

För Rosengård Fastighets AB känns det naturligt att föregå med ett gott exempel och bjuda in sina trappvärdar och övriga engagerade hyresgäster att städa tillsammans med medarbetarna och med ungdomar från Malbas. Att Rosengård får besök från andra delar av Malmö bidrar till integration och dessutom kan basketungdomarna visa på den positiva gemenskap som föreningslivet för med sig.

Städa Sveriges idé är enkel och konkret: Idrottslag får städa ett område i sin närmiljö. För detta får de en ersättning att använda till sina drömmar. Samtidigt utbildas deltagarna i miljö och hållbarhet, både teoretiskt och praktiskt.
- Många lag i Malmö önskar städuppdrag för att få göra gott för miljön genom en rolig aktivitet och samtidigt tjäna en viktig peng till lagkassan. Att tillsammans med Rosengård Fastighets AB nu kunna etablera ett långsiktigt lokalt projekt i stan är mycket välkommet för de lokala föreningarna, säger Mårten Heslyk, projektledare på Städa Sverige.

Städningen äger rum på söndag den 11 oktober mellan klockan 13 och 16, i områdena Törnrosen och delar av Örtagården. Lagen som deltar är Malbas BBK F07 Vit samt P06. Samling sker på den nya mötesplatsen vid Bennets väg 29.

Kontakter:
Iman Ahmad, bosocial samordnare Rosengård Fastighets AB, 040-685 43 61, iman.ahmad@rosengardfastighet.se
Mårten Heslyk, projektledare Städa Sverige, 070-819 20 64, marten.heslyk@stadasverige.se