Bergsbestigaren Hervé Barmasse är ambassadör för lanseringskampanjen - "Maestrale Re-Made".

SCARPA lanserar ny pjäxa helt tillverkad av återvunnet material

Scarpa lanserar "Maestrale Re-Made" pjäxan tillverkad av återvunnet material av sparade produktionsrester.

Asolo, nov. 2022 – SCARPA, den ledande italienska tillverkaren av innovativa skor för aktiviteter på berget, lanserar en ny pjäxa tillverkad helt av produktionsrester och återvunnet material.

Pjäxan är tillverkad av banbrytande polymer som kommer från cirka 3 ton tillverkningsrester efter att SCARPA har återvunnit restmaterial som de började lagra och katalogisera redan år 1995. Detta betyder att skapa ett par Maestrale Re-Made pjäxor släpper ut 27 % mindre koldioxid än produktionsprocessen i att skapa en "klassisk" Maestrale-pjäxa i Pebax Rnew – som bara i sig är ett växtbaserat material som släpper ut 32 % mindre koldioxid än fossilbaserad plast.

Den nya "Maestrale Re-Made" pjäxan säljs i begränsad upplaga, med totalt 2022 tillgängliga par, i utvalda butiker över hela världen, och exklusivt på Alpingaraget i Norden. Rek.pris: 5995 kr.

Designen och helheten

Tillverkningsprocessen bakom Re-Made pjäxan utvecklades av SCARPAs Green Lab, en produktionsavdelning dedikerad till att testa hållbara lösningar.

– Efter lanseringen av Mojito Bio 2021, vår första certifierade sko som är 100 % biologiskt nedbrytbar. Tar vi idag ytterligare ett stort steg mot att minska miljöpåverkan från skotillverkning, säger SCARPAs VD Sandro Parisotto.

SCARPAS metod att katalogisera och prydligt lagra produktionsrester har gjort det möjligt att – mer än 25 år senare – skapa Maestrale Re-Made, en pjäxa som är mer miljövänlig än sin ikoniska föregångare men också upprätthåller samma exceptionella prestanda och kvalitet.

Delar av intäkterna går till miljön

Vid sidan av lanseringen av Maestrale Re-Made har SCARPA börjat samarbeta med POW - Protect Our Winters, Europe. En del av intäkterna från försäljningen av den nya pjäxan kommer att gå till denna ideella organisation som åtagit sig att skydda miljön och öka medvetenheten om klimatförändring.

– Vi är mycket stolta över detta partnerskap med SCARPA, säger Dan Yates, European Partnership Chef för POW Europe.

Vår organisation har partnerskap med varumärken som har stark koppling till frilufts- och bergssportvärlden, men är också passionerade och engagerade i att minska sin miljöpåverkan och vara mer ekologiskt hållbara. POW hjälper utomhussports-entusiaster att skydda platserna de älskar från klimatförändringar. POW är en gemenskap av idrottare, vetenskapsmän, kreativa proffs och entreprenörer som främjar opartisk politik som syftar till att skydda vår värld nu och för framtida generationer, avslutar Yates.

Under de senaste veckorna har SCARPA, i egenskap som koordinator för ett konsortium av olika internationella företag, lanserat projektet "Re-shoes", vars syfte är att producera, kommande år, en ny högkvalitativ sko tillverkad av återvunna och begagnade skor. Initiativet syftar till att ge en alternativ, cirkulär och hållbar lösning för att hantera skor i slutet av sin livslängd genom att implementera etiska återvinningsmetoder som den nya standarden för skoindustrin.

Information om SCARPA:

Scarpa grundades 1938 i Italien av Lord Rupert Iveagh och är idag ett av de ledande tillverkarna i världen av skor, kängor och pjäxor av högsta kvalitet. Kängor från Scarpa används flitigt i Himalaya och i polarområden där prestanda och funktionalitet är av yttersta vikt. Företagets motto lyder att ingen plats är för långt bort och nya innovativa produkter fortsätter lanseras från Scarpa varje år.