Rotary och refo i urbant utvecklingsprojekt

När Rotary startar klubben Nya Järva är refo en viktig samarbetspartner i arbetet med att skapa oväntade och intressanta mötesplatser för lokala aktörer. Rotary startar klubben i en ny och annorlunda tappning mot vad man sett tidigare. Redan från början finns många samarbetspartners med i klubben. Refo med Liselotte Norén i spetsen bidrar till denna samarbetsanda, där samprojekt är ett sätt att jobba på.

” Att skapa nya samarbeten som tillför värde till alla är ett nytt sätt att göra saker på”, menar Liselotte som är grundare av refo och seniorkonsult på Mongara, ett konsultföretag som jobbar med förändrings- och verksamhetsutveckling av företag och organisationer.

Hon använder sin gedigna erfarenhet från projektledning och förändringsprocesser för att göra skillnad; och har lätt för att se likheter mellan CSR och socialt entreprenörskap både som företagare men även som samhällsfenomen.

"När ungdomsarbetslösheten stiger och utanförskap har blivit ett begrepp som används i Sverige så vill vi visa att det aktivt går att förändra saker om vi gör det tillsammans. Alla kan göra lite och tillsammans blir det ganska mycket.....Att skapa nya samarbeten som tillför värde till alla är ett nytt sätt att göra saker på. Refo kan samarbeta med olika aktörer för vi tänker hela tiden på lärandet, dvs vad behöver den här personen lära sig för att bli mer anställningsbar. Vi ger personer möjlighet till praktiskt erfarenhet och nätverk för vi vet att 70% av lärandet kommer ifrån att få göra det själv. Dvs att öva i trygg miljö och sen få återkoppling. Alla samarbeten ser lite olika ut, vi jobbar med att skapa små kretslopp som gör stor skillnad. Att göra på nytt sätt ger nya resultat. Vi ser fram emot vårt samarbete med Rotary och klubben Nya Järva, vi tänker att vi tillsammans med lokala aktörer ska kunna bidra till en hållbar urban utveckling som omfamnar mångfald "

”Kort sagt kan man säga att vi drivs av övertygelsen att vi kan och vill förbättra världen genom designat återbruk och utbildning. Våra kretslopp skapar jobb, integration och minskar svinnet. Vi tror på att alla kan göra något! " avslutar Liselotte.

Vill du se vad refo och Rotary gör tillsammans är du välkommen till Rinkebyskolan den 24/9 där refo ställer ut på Rotarys distriktskonferens. Välkommen!

För mer information om refo kontakta: liselotte.noren@mongara.se http://refo.nu

För mer information om Rotary Nya Järva kontakta:adiam.tedros@gmail.com

För mer information om Rotary i Uppland kontakta: tove@haddok.se   http://www.rotary.se/2350/home/

• fred