Rotary uppmärksammar Världspoliodagen 24 oktober

Den 24e oktober är det World Polio Day, Världspoliodagen som vi kallar den på svenska.

Världspoliodagens syfte är att uppmärksamma sjukdomen Polio. Världspoliodagen inrättades av Rotary för över tio år sedan för att fira födelsen av Jonas Salk, som ledde det första forskarlaget som tog fram ett vaccin mot polio. Albert Sabin utvecklade senare ett vaccin som kan tas oralt. Detta ledde vidare till upprättandet av det globala initiativet för polioutrotning (GPEI) som startade 1988.

Sedan dess har polio i världen minskat med 99%. Men sjukdomen finns fortfarande kvar och den 5 maj i år förkunnade WHO att spridningen av polio är i en ”nödsituation”. Utbrott av sjukdomen finns i Asien, Afrika och Mellanöstern där de klassats som extraordinära. Det gör att vi i Rotary vill göra en extra insats för att samla in pengar till projektet Polio Plus.

Rotarys engagemang

Det finns över 32 000 Rotaryklubbar över hela världen, med totalt ca 1,2 miljoner medlemmar. I Sverige har vi cirka 26 000 medlemmar och 550 klubbar.
Rotaryklubbar i hela världen gör extra insatser den 24 oktober för att samla in pengar till Rotarys projekt mot Polio.

Att vaccinera ett barn mot polio kostar 5 kronor.

Rotary har en överenskommelse med Bill och Melinda Gates Foundation som innebär att för varje krona som vi samlar in så bidrar Gates Foundation med 2 kronor. Det innebär att för varje femkrona vi samlar in så räddar vi livet på 3 barn.

• Epidemier

• rotaryklubb