Jazzfest på Nalen för välgörenhet

För artonde året i rad arrangerar Stockholm Västerled Rotaryklubb en jazzfest på anrika Nalen i Stockholm. Tack vare att artisterna ställer upp gratis, generösa sponsorer, klubbmedlemmars insatser och alla deltagare så räknar man med att kunna bidra rejält till Alvik Baskets satsning på barn med funktionsvariation.

-Festen brukar locka ungefär 500 besökare, både Rotarianer och andra jazzvänner, berättar Björn Kumlien, en av eldsjälarna bakom evenemanget. Till det kommer närmare nittiotalet musiker, som ställer upp gratis.

Under åren har rotarianerna kunnat bidra med 1,2 miljoner kronor till bl.a Fryshusets arbete Lugna gatan. Alvik Basket har de senaste åren fått stöd i arbetet med att integrera ungdomar från andra kulturer genom idrotten.

På scenerna i Nalen den 28 januari kan åskådarna få uppleva både konsertframträdande och dansmusik. De två scenerna erbjuder chanser till intimare scenframträdanden i Harlem, eller danstill swingmusik i Count Basie och Duke Ellingtons anda i stora salen.

Orkestrarna är Swing That Music, Basklas And His Ten Doctors Of Syncopation, Jelly Babies Jazz Band och Nacka Big Band. Nya för i år är Stockholms Jazzorkester och Estrad Big Band.

– I Harlem-lokalen finns kopplingen till gamla tider. Där vitsar och skojar banden mellan låtarna, vilket återskapar den fina stämning som fanns på Nalen på 50-talet. Jag var själv där då som tonåring, och det är kul att få återuppleva det, säger Björn Kumlien.

Jazzfesten brukar bli utsåld, men ännu finns chansen för den som vill att uppleva ännu en oförglömlig kväll på Nalen. Och samtidigt bidra till ett gott ändamål.

• Sociala frågor

Rotary är en global humanitär organisation med mer än 1,2 miljoner medlemmar i 34.000 rotaryklubbar i över 200 länder. Rotarys medlemmar är män och kvinnor som representerar näringsliv, yrkesliv och samhälle med ett gemensamt åtagande att göra världen till en bättre plats genom humanitärt service.