Allmän Rotarykunskap

De enskilda klubbarna är medlemmar i Rotary International (RI). Distriktet är organiserat för att vara ett stöd för klubbarna. Distriktsguvernören (DG) är RI:s ämbetsman i distriktet och RI-presidentens representant.

Rotary Internationals högste ledare är RI-presidenten, som har en styrelse, board, bestående av 19 RI-directors. Ann-Britt Åsebol, distrikt 2330, är RI-director sedan 2012-07-01.

Lagrådet har session vart 3:e år. Här behandlas Rotarys regelverk. Lagrådet består av en representant för varje distrikt och kan jämföras med ett parlament.

Årets RI-president heter Sakuji Tanaka och kommer från Japan. Ron Burton från USA är nästa års RI-president.

Sverige har 10 distrikt, 2320-2410. De olika distrikten i världen är indelade i zoner, som har av RI utsedda koordinatorer, vilka skall hjälpa och stödja distrikten i olika frågor. Sverige är uppdelat på två zoner, 15 och 16.  Vårt distrikt och 2360 tillhör zon 16 med Danmark, Norge, Island och Litauen. Övriga Sverige tillhör zon 15 med Finland, övriga Balticum, Polen och Ryssland.

Birgitta Arnving-Friberg 2012-12-15