Rototest vinner Frost & Sullivans prestigefyllda innovationspris

Det svenska teknikföretaget Rototest erhåller det globala analysföretaget Frost & Sullivans ”2011 European Product Innovation Award” för sina unika fordonstestsystem. I och med utmärkelsen sällar sig Rototest till en exklusiv grupp av tidigare svenska pristagare där industriföretagen ABB och Haldex ingår.

Baserat på en aktuell analys av marknaden för fordonsdrivsystem tilldelar Frost & Sullivan sitt pris med motiveringen att Rototests navkopplade dynamometersystem (”ROTOTEST Hub chassis dynamometer”) erbjuder förenklad användning, ökad säkerhet samt kostnadsfördelar som gör chassi-dynamometern idealiskt för en bred grupp användare inom fordonstestning.

”Rototests dynamometrar har tio gånger högre mätnoggrannhet än rullande landsvägssystem”, säger Frost & Sullivans analytiker Hariher Balasubrarmanian. ”De erbjuder ökad produktivitet, mer än fem gånger högre än konventionella system”.

Varje år tilldelar analysföretaget sin utmärkelse till företag som visat prov på betydelsefull och banbrytande produktutveckling inom sin bransch. Utmärkelsen lovprisar även produktens förmåga till ökad kostnadseffektivitet och marknadspenetration.

Enligt analysföretaget har Rototests testsystem potential att bli industristandard, genom en oöverträffad flexibilitet, tillförlitliga mätresultat och detta till lägre kostnader än för jämförbara traditionellasystem.

”Det är hedrande att en oberoende global aktör uppmärksammat vår unika teknik. Vi ser ett kontinuerligt ökande fokus på lösningar som erbjuder kostnadseffektivitet, framförallt eftersom vi står inför ett skifte inom fordons framdrivningsteknik” säger Nils G Engström, VD för Rototest.

Frost & Sullivan Best Practices Awards identifierar företag i olika regionala och globala marknader efter framstående insatser och utmärkta prestationer inom områden som ledarskap, teknisk innovation, kundservice och strategisk produktutveckling. Branschanalytiker (www.frost.com) jämför marknadsaktörer och mäter prestationer genom ingående intervjuer, analyser och omfattande forskning i syfte att identifiera bästa praxis i branschen

För ytterligare information, bilder, mm kontakta: