Rottneros bidrar till lokal julhandel

Många handlare har haft det kämpigt under pandemin. Därför valde massatillverkaren Rottneros att ge lokala presentkort till sina anställda i Sunne och Vallvik. Presentkorten går att lösa in i de flesta lokala butiker, restauranger, caféer och salonger. "Vi vill ge ett bidrag till den lokala ekonomin, säger Lennart Eberleh, Rottneros vd och koncernchef."

Tufft för många affärsidkare i Sunne och Söderhamn

– Pandemin har slagit olika hårt beroende på bransch och vilken typ av affär man har. Uppfinningsrikedomen har varit stor och många har försökt hitta lösningar. Alla har kämpat på så gott de kan, berättar Rolf Rockedahl på Sunne Handel:

Presentkorten har sålts genom Sunne Handel sedan 2007 och de senaste två åren har de varit väldigt populära inför jul.

– Vi är förstås väldigt tacksamma över att företag köper presentkorten och stöttar våra lokala aktörer, det betyder väldigt mycket säger Rolf Rockedahl.

Claes Svensk är samordnare för Handel Söderhamn. Han är tacksam över att företag som Rottneros bidrar till handeln på orten.

– Handlarna behöver all stöttning de kan få, speciellt i dessa tider. Vi i mindre städer måste tänka till och handla lokalt för att behålla butiker på orten.

Över 700.000 kronor extra till den lokala handeln

Coronapandemin har gjort att en del av Rottneros planerade utbildningar och representationer har frusit inne. Därför beslutade företagsledningen att lägga en större summa än vanligt på medarbetarnas julgåvor. Redan i fjol köpte företaget presentkort som gäller hos lokala affärsidkare, men i år är summan större än tidigare. I Söderhamn går runt 440 000 kronor och i Sunne 280 000 kronor till den lokala handeln. Rottneros har sina verksamheter Vallviks Bruk och Rottneros Bruk på orterna.

Som en stor arbetsgivare är det viktigt att bidra till den lokala ekonomin, resonerar koncernchefen Lennart Eberleh.

– Många företag har haft det tufft genom pandemin och som en stor aktör på båda orterna vill vi stötta handeln.

Köper julklappar, besöker restauranger och får massage

– Arbetskamraterna blev både förvånade och glada när jag delade ut presentkorten. Många sa spontant att de skulle kosta på sig något extra, som att unna sig en massage eller gå ut och äta, säger Jens Zetterström, produktionsledare på Vallviks bruk.

Emelie Danielsson jobbar på Rottneros i Sunne. Hon kommer att lägga presentkortet på julklappar, först och främst.

– Det är lätt hänt att man handlar på nätet men om vi vill ha kvar handeln i Sunne så måste vi handla lokalt. Jag tycker att det är en superbra julklapp.

• lokal handel
  • söderhamn