Möbelföretaget Rowico Home fyller 50 år och tar steget in i framtiden

Möbelföretaget Rowico Home fyller 50 år och tar steget in i framtiden

Framgångssagan Rowico Home började 1971 i Halmstad med grundaren Roland Hammargren. Produktutbudet har sedan dess gått från klassiska stilmöbler till ett modernt skandinaviskt möbelsortiment, designat av egna formgivare. Än idag är företaget familjeägt och framtidsplaner för att ta bolaget fortsatt in i framtiden finns det gott om.

Från en enkel start på tre personer, där man gjorde allt från att ta emot order till att leverera ut möbler, är Rowico Home nu ett bolag med 50 anställda. Bolaget har gått från att bara vara en möbelgrossist som säljer klassiska stilmöbler till att vara ett välkänt varumärke som säljer möbler i skandinavisk design, både via återförsäljare och direkt till konsument.

- Sedan start har vi på Rowico Home inspirerats av orden enkelhet, trygghet och familj. Än idag vägleder dessa värderingar oss i våra beslut och guidar oss in i framtiden, säger Jessica Hammargren, VD för Rowico Home.

Med sin stabila värdegrund arbetar bolaget utifrån utgångspunkten att allt hela tiden förändras och de har under senaste åren tagit stora steg vad gäller egen design och har samtidigt satsat stort på digitalisering, exempelvis genom egen e-handel, och ett nytt visuellt uttryck.

Rowico Home då och nu
    Rowico Home drivs numera av andra och tredje generationen. Mikael Hammargren är ägare och hans barn Jessica Hammargren, VD och Fredrik Hammargren, inköpschef.

- Jag är otroligt glad och stolt över att mina barn driver verksamheten vidare. 2020 var bolagets bästa år hittills och då har vi ändå bara tagit ett litet steg framåt, det finns otroligt många fler steg att ta in i framtiden, så möjligheterna är oändliga, säger en stolt Mikael Hammargren.

På frågan vad den största skillnaden är från starten av bolaget till nu berättar Mikael vidare.

- Marknaden har utvecklats så otroligt mycket under de åren som jag drivit bolaget. Det är kul att få varit med om den utvecklingen och att nu få se oss fokusera även på konsument, det finns enklare sätt att göra det på idag, exempelvis tack vare sociala medier. Sedan gillar jag också den stil vi har utvecklats till idag, jag gillar matbord som Fred och Brooklyn mer än den klassiska stilen som vi hade tidigare.

Där Rowico Home är idag så fokuserar de på hållbara val, skandinaviskt formspråk och välarbetad design, allt för att möblerna ska älskas i många år. För att ta ytterligare kliv framåt kommer en hållbarhetsansvarig anställas och företagets digitalisering kommer att utvecklas ytterligare. Fokus kommer att ligga på att inspirera kunderna att göra smartare och långsiktiga val när de inreder sina hem.

- Jag är otroligt stolt över det bolag som min farfar startade för 50 år sedan och jag ser fram emot att fortsatt ta Rowico Home in i framtiden, avslutar Jessica.