Rowico Home i välgörenhetssamarbete med konstnären Ylva Skarp

Rowico Home i välgörenhetssamarbete med konstnären Ylva Skarp

Ylva Skarp är en konstnär och formgivare med ständigt olika projekt på gång. Hon är bosatt i Leksand där hon har sin bas med hem och ateljé. Hon är inte rädd för att hoppa på olika projekt och det senaste i raden blev ett välgörenhetssamarbete med möbelföretaget Rowico Home.

Efter studier i kalligrafi vid Roehampton Institute i London arbetade Ylva under flera år som skönskrivare men 2010 valde hon att utöka sitt sortiment och satsa på produkter av egen design. Steget mellan bokstäver och konst är inte så långt som man först kan tro, menar Ylva.

När Ylva målar förhand skapas fantastiska mönster. Mönstren placeras på keramik, textilier, kuddar, tavlor, pappersprodukter och möbler som i sin tur skapar alldeles unika inredningsdetaljer.

Det var Ylvas tidigare arbete med olika material samt hennes engagemang för kvinnors rätt och välmående som tanken om ett samarbete med Rowico Home kom upp.

- Inga material är främmande för mig så när jag fick kontakt med Rowico Home så kändes det spännande att se vad vi kunde göra tillsammans. Dels gillar jag att sätta min konst på möbler för att skapa en unik produkt och dels gillar jag att Rowico Home brinner för hållbarhet i möbler och för social hållbarhet, så ett samarbete kändes naturligt berättar Ylva.

Rowico Home engagera sig gärna i hållbarhetsfrämjande projekt som går i linje med deras hållbarhetstänk.

- Vi på Rowico Home arbetar utifrån värdeorden familj, enkelhet och trygghet. En del i att leva upp till det är att vi har ett socialt engagemang. Därmed har idén om att stötta olika organisationer som arbetar för att förbättra människors liv uppkommit, berättar Nina Hedberg, marknadschef Rowico Home.

Chans att bidra till kvinnors välmående

Under våren har Ylva satt sin prägel på en Yumi bänk från Rowico Home. Den kommer att auktioneras ut på Tradera från om med idag.

Allt överskott från auktionen kommer sedan skänkas till Unizon. Organisationen Unizon är en politiskt obunden riksorganisation som arbetar för ett jämställt samhälle fritt från våld.

- Att det blev Unizon denna gång handlar om Ylvas tidigare samarbete med dem och att hon brinner för det arbete de gör. Och för oss är det självklart att stötta utsatta kvinnor och barn för att alla ska kunna ha känslan av en trygg familj, förklarar Nina Hedberg vidare.

Ylva brinner för Unizons arbete och i framtagandet av konstverket på bänken så har hon haft en tanke om att skapa ett kalligrafiskt mönster skapade med en japansk kalligrafipensel. Det har resulterat i ett grafiskt svartvitt mönster med citatat som symboliserar kvinnans styrka och rättigheter.

- Jag hoppas mitt konstverk ska tilltala de flesta så att ”alla” vill vara med i auktionen, allt för att vi ska dra in så mycket pengar som möjligt till utsatta kvinnor. Unizon gör ett grymt bra jobb i sin strävan för ett jämställt samhälle fritt från våld mot kvinnor och barn. En superviktig fråga som, tyvärr, alltid är aktuell både i Sverige och i resten av världen. Som kvinna och mamma känns det som en hjärtesak, så om jag kan bidra till deras arbete genom att det samlas in pengar med hjälp av min konst så känns det fantastiskt, avslutar Ylva.

Var med och bidra till en bättre värld!