Stolen Paisley designad med tyg av återvunna PET-flaskor

Stolen Paisley designad med tyg av återvunna PET-flaskor

När Rowico Home släppte höstens kollektion så lanserade de stolsnyheten Paisley. En stol där hållbarhetstänket kommit fram i både val av trä och textilen som är framtagen av återvunna PET-flaskor.

Stolen Paisley har ett modernt uttryck i sin design. Tyget som skapats av PET-flaskor har en mjuk skön känsla och har fått bekläda en stilren rundad rygg och en sits skapad med fina linjer. Stolen är inte bara bekväm och framtagen med ett högt designvärde, den är även tillverkad av FSC-certifierat trä och tyg tillverkat av återvunna PET-flaskor. Det innebär att PET-flaskorna inte hamnat i havet eller förorenat stränder utan i stället bearbetats till ett högkvalitativt mjukt tyg som är perfekt för möbler.

- Vi på Rowico Home har som mål att alla våra produkter ska produceras så hållbart som möjligt, våra tillverkningsprocesser och val av trä är väldigt viktiga för oss. När vi nu hittade ett tyg som är skapat av återvunna plastflaskor som smälts till ultrafina polyesterfibrer som man sedan vävt till en mjuk textil, känns det som ytterligare ett steg i vårt hållbarhetstänk, berättar Jesper Bergendahl, Supply chain manager och designer på Rowico Home.

Att välja Paisley stol är ett hållbart val. Till varje stol används 25 stycken 50 cl PET-flaskor.

FSC®-certifierat trä
Stommen i Paisley är FSC®-certifierad*, det innebär att allt trä kommer från ett ansvarsfullt skogsbruk, det vill säga ett skogsbruk som tar hänsyn till människor och miljö. För att man som företag skall kunna titulera sig som FSC-certifierad måste man ha 100 % kontroll över sina leverantörskedjor och sin lagerhållning. Man granskas regelbundet av en extern part. Genom att köpa en möbel som är FSC-certifierad gör man ett bättre miljöval.

*Du kan även läsa mer om vårt FSC-certifikat på www.se.fsc.org/se-se och söka på vårt certifikatnummer BV-COC-135942 eller licensnummer FSC-C135942.