Unik Ölprovning!

OSA! senast den 18 oktober pia@rowiwines.com  eller ring om du har frågor på

Best Regards,
Pia Popilin

Herslevs MästerbryggareTore Jörgensen berättar om framgången med färskbryggt Öl året runt!
Rowi Wines introducerade Herslev i Sverige via Systembolaget 2008 i samband med det ökade intresset för microbryggerier av kvalitet
som klarar av att producera volym. Även det ekologiska intresset och medvetenheten att föra in miljömärkta öl på Restaurangerna har ökat Både i Danmark och Sverige. I Skåne hittar du Herslev bland annat hos Bishop's Arms i Malmö, Gourmet Lund, Häckeberga Slott, Restaurang Sand i Båstad, Bistro Grodlår & Timjan i Båstad, G. A. Svenssons Krog & Kafé i Torekov och på Dahlbergs i Helsingborg.

Herslev Bryghus som ligger strax väster om Roskilde, är ett litet familjeägt bryggeri som på sin tillhörande mark själva odlar ”de fire kornsorter” som används vid bryggningen.Herslevs bryggeri finns i byn Herslev, helt nära det spännande gamla vikingaområdet i Leire med arkeologiska fynd från bronsåldern. Gården och bryggeriet ägs av Tore Jörgensen som tillsammans med fyra duktiga medarbetare driver verksamheten.Herslevs synsätt är att skapa färsköl som varken är pastöriserad eller filtrerad för att bevara råvarornas naturliga smak för en fulländad dryck upplevelse. Alla öl kan beställas som fatöl.

Herslevs Öl - Året runt!

Pale Ale 5,9%Ett öl i traditionell engelsk stil, råg och havremalt, aromatisk, lagom bitter eftersmak

Pilsner 5,5 %Bryggt efter tjeckisk förebild med ren och fyllig smak

Stout Four Grains 7,0%Fylligt och mjukt, bryggt på de fyra sädesslagen med smak av chocklad och kaffe!

Ekologisk Indian Pale Ale (IPA) 6.0% Vitt skum, frisk doft av humle och en god bitterhet

Ekologisk Landöl 4,5 %Fylligt och mjukt, ekologiskt odlat och bryggt på de fyra sädesslagen

Ekologiskt Hvede 5,8%Ett öl i traditionell sydtysk stil, frisk och fyllig med mjuk och fin sötma
Härlig höst med Herslevs Bryghus.

Under hösten introducerades en ny och unik nypon öl i på Systembolaget i Sverige, Höstbryg Hyben, som blev en succé och snabbt sålde slut. Nyponölen blev mycket omskriven och uppmärksammad i svenska medier. Hyben är smaksatt av kronbladen från nyponros (Rosa canina) och mogna nyponskal som ger en härlig smak av sensommar och strålande höstdagar. Nypon ölen Herslevs Hyben är en ny säsongs färsköl, där man betonar hösten och följer på så vis sina tidigare produkter där man ständigt exprimenterar och tar fram öl, med olika karaktärer som följer årets skiftande, skörd, naturliga råvaror och menyer.
Oktober Bock 7,5 % En öl med rötter i Tyskland. Här används stora mängder mörk, münchen malt och traditionel tysk humle. Härligt skummande, inbjudande doft. October bocken har kraftig maltsmak och passar bäst till en solid måltid. eller till en mysig stunds avkoppling tillsammans med vänner, en hyggestund Njutes bäst vid 8-10 grader.

Nu är det jul igen!Stjerne Bryg 8,0 %Stiernebryg finns på beställningslistan och är en given dryck på årets julbord. Stierne Bryg bryggs på 6 olika sorters malt, som giver ölet en vacker och elegant röd nyans i det annars mörka julölen. Den har en härlig mjuk och avbalanserad sötma som passar bra både till det svenska och det danska julbordet, eller julemaden som det heter på dansk. Vi vill inte ha bittert och tungt öl till jul utan en rund och god öl som passar till det lite salta i julskinkan, sillen och Jansons frestelse. Mängden humle är relativt stor precis som det ska vara i en äkta dansk juleøl, när den bryggs traditionellt. Julstämmningen höjs ytterligare av lätt kryddning av stjärnanis och koriander. Det är ett öl med karaktär och mycket god smak. Serveras vid 10-12 grader.

Tips! Gott till Stjerne Bryg!Herslevs Chokoladekage

Chokoladekage er måske ikke det første man tænker på at servere til Stjernebryg. Men prøv det og bliv overrasket over hvor fantastisk Stjernebryggens krydderier passer sammen med den fyldige smag af chokolade, med strejf af appelsin, i denne kage. 250 g smør smeltes ved lav varme sammen med 150 g god mørk chokolade i en gryde og køles af. Revet skal af en usprøjtet appelsin blandes i chokolademassen. Herefter piskes 4 æg med 250 g sukker til en luftig æggesnaps. 150 g hvedemel sigtes i æggesnapsen sammen med 2-3 spsk. kakao og 200 g hakkede valnødder. Vend chokolademassen forsigtigt i og hæld dejen i en smurt form på ca. 25 x 25 cm og bag midt i ovnen i ca 35 minutter ved 175°.Skær kagen i mundrette stykker på 3x3 cm og server sammen med afkølet Stjernebryg. Det er nemt og virkelig lækkert at servere til venner, på en kold, men hyggelig december aften foran pejsen.

• Alkoholhaltiga drycker

Gjertrud Flote