Härlig höst med Herslevs Nyponöl.

Herslevs Bryggeri har en hel serie öl som Rowi Wines introducerade via Systembolaget 2008 i Sverige samt även en ekologisk öl som serveras bland annat på Dahlbergs i Helsingborg. Nypon ölen Herslevs Hyben är en ny säsongs färsköl, där man betonar hösten och följer på så vis sina tidigare produkter där man ständigt exprimenterar och tar fram öl, med olika karaktärer som följer årets skiftande, skörd, naturliga råvaror och menyer. Alla öl kan beställas som fatöl.

Herslevs Bryghus är ett litet familjeägt bryggeri som på sin tillhörande mark själva odlar ”de fire kornsorter” som används vid bryggningen.

Ölet är bryggt av kornmalt, rågmalt och humle. Herslevs bryggeri finns i byn Herslev, helt nära det spännande gamla vikingaområdet i Leire med arkeologiska fynd från bronsåldern.

Hyben följer förstås Herslevs organiska synsätt och är ett färsköl som varken är pastöriserad eller filtrerad för att bevara råvarornas naturliga smak för en fulländad dryck upplevelse.

Nytt och nyttigt om Nypon.

Nypon har en alldeles unik och egen smak som har uppskattats av folk i alla tider.
 Ibland kan det vara en smula klurigt att komma åt nyponens friska sötma. Just nu dignar många rosenbuskar av härliga, röda nypon. Särskilt de vilda arterna och många av de gammaldags sorterna ger mycket nypon. Dessa rosor är ofta nämnda som engångsblommande, men man kan säga att de får en andra blomning i form av nypon på hösten! Luddet som omger fröna inuti nyponen förknippar man kanske med klipulver, men lyckas man med konststycket att skala bort den delen är möjligheterna oändliga med det lilla nyponet.

Studier vid Sveriges lantbruksuniversitet har visat att nypon även kan hämma delningen av tjocktarms- och bröstcancerceller. Ju starkare nyponkoncentrat desto mer hämmades cancercellerna.

Först trodde forskarna att det var C-vitaminet i nyponen som hämmade cancerdelningen, men när man provade med bara C-vitamin, askorbinsyra, så fick man inte alls samma effekt. Det är

den höga halten av C-vitamin i kombination med andra ämnen i nyponet som ger den goda effekten.

Enligt danska forskare så verkar den även antiinflammatoriskt och skyddar våra celler mot angrepp. Nypon har i flera studier visat sig vara effektivt mot ledvärk som till exempel artros och fungerar så bra att man nu avser att klassa nyponpulver som läkemedel istället för som naturmedel. Nypon stärker immunförsvaret och hjälper till att behålla våra celler unga. Nypon innehåller även mycket folsyra som är särskilt bra för kvinnor som planerar att bli gravida.

I Basel, Schweiz, har forskare upptäckt att den även hämmar de vita blodkropparnas väg mot inflammationen. Nyponets egenskaper gör att blodkropparna rör sig långsammare och då minskar smärtan i kropp och leder. Ett naturligt alternativ som fungerar mycket har det visat sig, istället för vanliga värktabletter som faktiskt har många ohälsosamma bieffekter.

Nypon innehåller flera viktiga antioxidanter som alltså visat sig vara effektiva mot ohämmad celldelning men även för att lindra hjärt- och kärlsjukdomar. Nypon anses även förebygga depressioner. Det har med dess höga magnesiumhalt att göra. 100 gram nypon innehåller nämligen 240 milligram magnesium och vårt dagsbehov är ca 300 milligram.

Satsar man på att äta eller dricka mycket nypon i någon form så håller ni er alltså unga,friska och de värsta förkylningarna borta i vinter. Dessutom lindrar nypon om man nu skulle råka ut för en allvarlig luftrörskatarr..

Till sist kan man göra många goda saker av nyponen. Nyponte, -marmelad, -pickles, -saft och -gelé och alla känner ju till den traditionella nyponsoppan

som jämte blåbär står i de flesta svenska skafferier.

Nypon är också fantastiskt vackra i olika arrangemang. Man kan använda dem i höstens vaser, och att göra kransar av enbart nypon eller tillsammans med vintergröna kvistar är ju ett klassiskt sätt att pynta ytterdörren. Eller varför inte också förbereda en julröd snaps på nypon!

I Japan kallas nyponbuskarna poetiskt för strandrosor och själva nyponen för strand tomater! Lika vackra som ätbara, och nu vet ni; Nyttiga! Vi förstår precis varför våra danska vänner på Herslevs Bryghus valt ut Nypon som höstens smak.

Det exklusiva sortimentet på 600 flaskor Höstbryg Hyben kommer att finnas till försäljning på Systembolaget från och med den 15 september

Herslev Höstbryg Hyben 6% 50 cl 11792/01

• Alkoholhaltiga drycker

• herslev hyben

Rowi Wines AB erbjuder ett brett utbud av mer än 1000 olika vin-, öl- och spritsorter från hela världen.
Allt noga utvalt i nära samarbete med våra duktiga producenter och erfarna samarbetspartners. Bland annat är varje produkt testad av en expertpanel bestående av sommelierer, vinimportörer, f d anställda hos Systembolaget och restaurangmänniskor. Från vårt kontor i Båstad arbetar vi på den Skandinaviska marknaden och exporterar även till Ryssland och Indien.
Namnet, Rowi Wines, har vi tagit efter den lilla Kiwi-fågeln Rowi (Apertyx rowi) som finns i ett begränsat antal i området Okarito i Nya Zeeland. Den sällsynta fågeln lär enligt sägnerna omtänksamt värna om alla i sin omgivning. En trivsam egenskap som vi hoppas att du som kund alltid ska finna hos oss.
Välkommen till Rowi Wines!Gjertrud Flote VD

Gjertrud Flote