Roxen vokser i Skandinavia med norske Medier og Ledelse

Medier og Ledelse har nå gått over til Roxens web-baserte redaksjonelle verktøy. Avtalen er den siste i en rekke avtaler Roxen har inngått med svenske og nordiske mediehus i 2015.

De siste månedene har Roxen inngått avtaler med Medier og Ledelse i Norge, med danske Metroxpress og med Sveagruppen, det kristne dagbladet Världen i dag og Direktpress i Sverige. Medier og Ledelse erstatter med dette Newspilot fra Infomaker med Roxen Editorial Portal.

– Takket være Roxen kan våre rundt 20 medarbeidere nå produsere Ukeavisen Ledelse, Handelsbladet og våre fem øvrige magasiner, effektivt og fleksibelt, samtidig som vi beholder kontroll og overblikk. Siden Roxen er webbasert er det mye lettere å bruke for journalister som ikke sitter på huset enn de redaksjonelle verktøyene vi har brukt tidligere, sier Per Chr. Dæhlin, desksjef i Medier og Ledelse.

Det svenske mediekonsernet Direktpress har i det siste fått oppmerksomhet for å trosse avisdøden med sin satsing på 13 nye utgaver og hyperlokale nyheter. Den nye avtalen innebærer at Direktpress erstatter Epi-server med Roxen CMS for sin online-publisering.

– For at våre journalister skal kunne sette av mer tid i de områdene de er satt til å dekke, trenger vi moderne verktøy som gir oss fleksibilitet og frihet, sier Heléne Claesson, sjefredaktør og ansvarlig utgiver i Direktpress. Hun legger til at de nå kan samordne selve produksjonen av et stort antall publikasjoner.

Etter at Direktpress gikk over til Roxen med sin online-publisering, har selskapet nådd tusentalls nye lesere, via mobilen og stockholmdirekt.se.

Roxens redaksjonelle online-publiseringssystem, som bygger på Roxen Web CMS – med sin Open Source webbserver – har en åpen arkitektur som gjør det enkelt å integrere med andre systemer, samtidig som det både skalerbart og stabilt.

– I Skandinavia har Roxens kunder tidligere først og fremst vært å finne blant gratisavisene. I den senere tid har vi også sett en økende interesse blant utgivere som tar betalt av sine lesere, sier Per Östlund, vd i Roxen. Han legger til at de tradisjonelle mediehusenes behov for å effektivisere og la online-kanalen ta teten, øker raskt – noe som Roxen er dyktige på.

För mer information, kontakta:
Per Östlund, VD, Roxen
M: +46 73 – 230 30 13
per.ostlund@roxen.com

Per Chr Dæhlin, Desksjef, Medier of Ledelse
M: 98 88 17 88
per.dahlin@medierogledelse.no

Om Medier og Ledelse: Medier og Ledelse gir ut Dagens Perspektiv, Ukeavisen Ledelse, Plot, Handelsbladet og bransjeavisen KBS. Selskapet eies av Magne Lerø som er daglig leder og ansvarlig redaktør for publikasjonene som hører til Dagens Perspektiv.

Om Direktpress: Direktpress gir bl a ut 37 lokalaviser i Storstockholm, Uppsala, Västerås og Göteborg Samlet opplag er på rundt 1,2 millioner. Avisene som har et sterkt lokalt fokus, distribueres gratis i de respektive områdene. Direktpress startet sin første avis, Östermalmsnytt, i 1968. www.stockholmdirekt.se

Om Roxen: Prisvinnande Roxen Enterprise CMS danner basis for Roxens web-baserte verktøy for håndtering og publisering av store mengder informasjon i alle kanaler. Kundelisten inkluderer større bedrifter, universitet, programutviklere og mediabedrifter/ kommunikasonsavdelningar som fex Shaw Media (US), Metronews (FR), TC Transcontinental Media (CA), Direktpress (SE), Metrojornal (BR), Metro International (Intl.), Pagemasters (AU), ADP (NL), Princeton University (US), RTL Nederland (NL) og Verizon (US). Roxen ble grunnlagt i 1994. De har vunnet flere priser og har blitt utpekt som en av Europas mest innovative teknologibedrifter. Hovedkontor og utviklingssenter ligger i Linköping. Selskapet har også kontorer i Stockholm, Nederland og USA. For mer informasjon se: www.roxen.com