Nordiska Afrikainstitutet lanserar ny responsiv webbsajt på Roxen CMS

Nordiska Afrikainstitutet lanserar ny responsiv webbsajt på Roxen CMS

För att öka tillgängligheten i mobila enheter har Nordiska Afrikainstitutet lanserat en ny responsiv webbsajt på Roxen CMS med design av webbyrån Wasabi Web.

Nordiska Afrikainstitutet i Uppsala bedriver samhällsvetenskaplig forskning om det moderna Afrika samt forskningssamarbeten mellan Afrikanska och Nordiska forskare. Institutet finansieras gemensamt av de Nordiska länderna. För att göra verksamheten, forsningsresultat och analyser mer tillgängliga, krävdes en ny, responsiv webbsajt. Som webbplattform valdes Roxen CMS, och Roxen står även för drift och övervakning av plattformen medan webbyrån Wasabi Web har stått för design av den nya sajten.

»Särskilt för oss som myndighet är tillgängligheten väldigt viktig, och eftersom de flesta använder mobil och läsplatta för att surfa, så behövde vi bygga en ny, lättillgänglig och responsiv sajt. Samtidigt passade vi på att förbättra och förenkla en del funktionalitet – både för att underlätta för våra besökare/användare men också för oss som administrerar webbplatsen.» Säger Susanna Dukaric, Webbkoordinator på Nordiska Afrikainstitutet,

Webbprojektet har bedrivits i samarbete mellan Nordiska Afrikainstitutets projektledare och kravställare med hjälp av Wasabi Webs interaktionsdesigner och Roxens webbutvecklare.

» Samarbetet med Roxen och Wasabi Web har fungerat utmärkt» FortsätterSusanna Dukaric,

Nordiska Afrikainstitutets nya webb är en i raden av nya webbplatser på Roxen CMS, med fokus på applikationer inom mediaföretag samt marknads- och kommunikationsavdelningar på större företag samt inom forskning och högre utbildning.

»Nordiska Afrikainstitutets förtroende är en bekräftelse på det ökande intresset för Roxen CMS som en stabil och tillförlitlig plattform. Samarbetet med uppdragsgivaren och webbyrån har varit roligt och stimulerande samt gjort det lätt för oss att leverera den önskade funktionaliteten inom utsatt tid.» Instämmer Per Östlund, VD på Roxen AB.

Åtagande slutar inte i och med leveransen utan Roxen levererar den nya webbplatsen som en tjänst, där man tar ett löpande ansvar för både drift och övervakning.

»Vi har nu en webbplats som vi är mycket nöjda med, och ser fram emot att fortsätta utveckla den utifrån den solida grund som byggts.» avslutarSusanna Dukaric,

Nordiska Afrikainstitutet är ett centrum för forskning, dokumentation och information om det moderna Afrika i de nordiska länderna.

Wasabi Web är en prisbelönad webbyrå vars fokus ligger i att bygga webbproduktioner som ökar intäkterna för organisationer och företag. Kunder på byrån omfattar bl.a varumärken som: Telenor Arena, Frälsningsarmén, Fyrishov och Svenska Kyrkan.

För mer information, kontakta:

Per Östlund, VD
Roxen AB
per.ostlund@roxen.com

Elnaz Alizadeh, Kommunikationschef
Nordiska Afrikainstitutet
elnaz.alizadeh@nai.uu.se

Andreas Glimbrant, VD
Wasabi Web AB
andreas@wasabiweb.se

Regions

Prisvinnande Roxen Enterprise CMS utgör basen för Roxens web-baserade verktyg för hantering och publicering av stora mängder information i alla kanaler. Kunderna utgörs av storföretag, högre utbildning, programutvecklare och mediaföretag/kommunikationsavdelningar som t ex Shaw Media (US), Metronews (FR), TC Transcontinental Media (CA), Direktpress (SE), Metrojornal (BR), Metro International (Intl.), Pagemasters (AU), ADP (NL), Princeton University (US), RTL Nederland (NL) och Verizon (US).

Roxen grundades 1994 och har utnämnts till ett av Europas mest innovativa teknologiföretag. Huvudkontor och utvecklingscenter är lokaliserat till Linköping och kontor finns även i Stockholm, Nederländerna och USA. För mer information, besök: www.roxen.com

This is Roxen

With a background in it's own award-winning and powerful content management software, Roxen Enterprise CMS, Roxen develops web-based editorial and content management tools for multi-channel publishing and audience engagement for media- and corporate applications. Customers include DN Media Group (Norway), Grupo Nación (Costa Rica), Shaw Media (US), Schibsted (Scandinavia) and The Philadelphia Inquirer (US).

Roxen was established in 1994 and is named one of Europe's most innovative technology ventures. The head office and development center is located in Linköping, Sweden. Roxen also has offices in Stockholm, The Netherlands and U.S. For more information, visit www.roxen.com

Roxen
S:t Larsgatan 22A