Dykning på Djurgården skapar uppmärksamhet för skräp i havet

Dykning på Djurgården skapar uppmärksamhet för skräp i havet

Lördagen 15 juni samlades Djurgårdens aktörer tillsammans med det ideella initiativet Rena Botten och Håll Sverige Rent för att dyka efter skräp. Klockan 10 stod alla dykare redo vid vattnet mellan Junibacken och Vasamuseet för att dyka i och börja städa botten.

Och skräp fanns det, mer än man kunde tro. Allt från cyklar, ölburkar och chipspåsar, till däck och skyltar. På plats fanns marinarkeologer från Statens maritima och transporthistoriska museer för att undersöka om skräpet kunde förvandlas till fynd att visa på nya museet VRAK – Museum of Wrecks som öppnar hösten 2020.

På plats fanns även Baltic Sea Science Center från Skansen som svarade på besökarnas frågor om Östersjön och Håll Sverige Rent som oförtröttligt arbetar för en ren och snygg miljö.

Många passade på att följa livesändningen direkt från havets botten på en tv-skärm vid kajen.

Varför dyka efter skräp? Aktörerna på Djurgården samverkar genom Kungliga Djurgårdens Intressenter, och tillsammans har man åtagit sig att motverka nedskräpning. Dykningen blev en viktig del av det arbetet. Och det här är bara början. Djurgården ska bli en plats för innovation och bidra till ett hållbart samhälle.

Till Djurgården kommer besökare från jordens alla hörn och vi vet att våra beslut påverkar. Vi är medvetna om att enda sättet är att göra faktisk skillnad är att sluta använda engångsartiklar.

– Bland annat har vi fattat beslut om att minska användningen av plast och på sikt fasa ut alla engångsartiklar i plast, vi ska öka återvinningen av förpackningsmaterial samt samverka kring nya innovativa lösningar för att motverka nedskräpning, säger Camilla Zedendahl.

Under hela fyra timmar fanns det dykare i vattnet som plockade skräp. Det blev en lyckad dag och mycket skräp togs upp på land för att sophanteras, inte ruttnandes i vår Östersjö.