Foto: Oskar Kihlborg

​Djurgårdsaktörer tar krafttag mot nedskräpning – dyker efter skräp den 15 juni

Den 15 juni mellan klockan 10.00 och 14.00 dyker Djurgårdens aktörer ner under ytan för att tillsammans med det ideella initiativet Rena Botten gemensamt ta krafttag mot nedskräpning i den Kungliga Nationalstadsparken.

– För oss som arbetar och verkar på Djurgården är det självklart att arbeta aktivt med hållbarhet. Genom att skräpdyka den här dagen vill vi visa var mycket av skräpet hamnar och aktionen blir en liten, men viktig del i vårt gemensamma åtagande att aktivt minska nedskräpning. Och det här är bara början. Djurgården ska bli en plats där vi ligger i framkant vad gäller innovation för ett hållbart samhälle, säger Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Över 50 aktörer med verksamhet på Djurgården samverkar genom Kungliga Djurgårdens Intressenter i ett gemensamt åtagande att motverka nedskräpning i samarbete med Håll Sverige Rent.

– Bland annat har vi fattat beslut om att minska användningen av plast och på sikt fasa ut alla engångsartiklar i plast, vi ska öka återvinningen av förpackningsmaterial samt samverka kring nya innovativa lösningar för att motverka nedskräpning, säger Camilla Zedendahl. Hon fortsätter:

– Som en del i det här arbetet krokar vi arm med Håll Sverige Rent och initiativet Rena Botten för städning av botten mellan Junibacken och Vasamuseet på lördag den 10 juni. Uppemot 20 dykare kommer att rena botten från skräp, däribland flera representanter från våra olika aktörer på Djurgården.

Välkommen till en skräpdykardag på Djurgården den 15 juni kl. 10.00
Dykningen arrangeras i vattnet mellan Junibacken och Vasamuseet. Du som befinner dig på land kan följa dykningarna via en tv-skärm och se vad som finns på botten. Allt skräp som hittas tas naturligtvis upp och på plats är marinarkeologerna från Statens maritima och transporthistoriska museer som bedömer om något av det skräp som tas upp kan visas på det nya museet Vrak - Museum of wrecks som öppnar hösten 2020. Dessutom kommer marinbiologer från Baltic Sea Science Center att vara på plats och berätta om Östersjöns betydelse. Alla som vill är varmt välkomna att medverka vid denna skräpdykardag och se vad vi hittar på botten av Saltsjön!

Arbetet med ett rent och snyggt Djurgården sker i samarbete med Håll Sverige Rent. Håll Sverige Rent är en ideell obunden stiftelse som arbetar för att uppnå visionen ”Ingen skräpar ner”. Tillsammans med initiativet Rena Botten genomförs skräpdyket.

Vill du veta mer eller anmäla dig till skräpdykardagen, kontakta Camilla Zedendahl, vd på Kungliga Djurgårdens Intressenter på camilla.zedendahl@royaldjurgarden.se eller +46 (0)709 906973.