Royal Djurgården går med i Green Destinations program för hållbara destinationer

Nyhet -

Ytterligare steg i Djurgårdens hållbarhetsarbete

Nu tar vi på  Djurgården ytterligare steg för att säkerställa att vårt gemensamma hållbarhetsarbete förblir systematiskt och att vi hela tiden håller siktet inställt på rätt saker. Det gör vi  bland annat genom att gå med i Green Destinations program för hållbara destinationer. Programmet baseras på kriterier som förvaltas av Global Sustainable Tourism Council (GSTC) och definierar hållbar turism. Dessa i sin tur baseras på FN:s mål för hållbar utveckling. Att just FN:s mål är utgångspunkten känns helt rätt, dom visar vart vi ska och vi behöver alla dra åt samma håll för att nå dit.

Ett spännande globalt sammanhang

Vi har i många år samarbetat lokalt kring hållbarhet och nu får vi även chansen att ingå i detta  globala sammanhang där vi kan lära och inspireras av destinationer runt om i världen. Att dela erfarenheter, goda exempel men också utmaningar med andra likasinnade är en viktig del i vår resa och något vi ser fram emot. Sex områden berörs i 85 kriterier :

• Management
  • Nature & Scenery
  • Environment & Climate
  • Culture & Tradition
  • Social Well-being
  • Business & Communication

Nu ligger ett spännande arbete framför oss där vi ska inventera och dokumentera hur vi jobbar idag. Det kommer ge oss goda insikter i var vi redan är starka och var vi behöver lägga extra krut. Målet är att ett besök på Djurgården ska generera maximal nytta inom vart och ett av dessa områden samtidig som den negativa påverkan minimeras. Full fart framåt!