Kungliga Djurgården tilldelas internationell utmärkelse för ett strukturerat hållbarhetsarbete. Fota Henrik Trygg/mediabank.visitstockholm.com

Kungliga Djurgården får internationell hållbarhetsutmärkelse

Kungliga Djurgården är en av världens mest hållbara storstadsdestinationer. Detta enligt organisationen Green Destinations, som på tisdagen gav sin högsta utmärkelse till Djurgården. Utmärkelsen ges till destinationer som bedriver ett framgångsrikt hållbarhetsarbete.

– Djurgården erbjuder natur, kultur och nöjen till över 15 miljoner besökare varje år. Vi vill gå i bräschen för en mer hållbar turism och ett mer hållbart Stockholm. Därför är vi väldigt stolta över att ha fått den här utmärkelsen, säger Camilla Zedendahl, vd för Kungliga Djurgårdens Intressenter.

Utmärkelsen Green Destinations Award ges till destinationer som bedriver ett framgångsrikt hållbarhetsarbete inom en rad områden. Kriterierna gäller hållbar förvaltning, djur och natur, miljö och klimat, kultur och tradition, social hållbarhet samt gästfrihet. Kriterierna utgår ifrån de 17 hållbarhetsmål som FN har satt upp inom ramen för Agenda 2030.

I en oberoende granskning lyfts Djurgårdens hållbarhetsarbete under de senaste sex åren fram som ”en inspiration för fler storstadsdestinationer som visar att det är möjligt att arbeta i en hållbar riktning även för dessa destinationer.”

– Många ska känna sig delaktiga i den här utmärkelsen. Tillsammans med besöksmålen har stockholmarna, staden och regionen bidragit till Djurgårdens hållbara utveckling. Vi ser fram emot att fortsätta samarbeta för att utveckla Djurgården ytterligare som hållbart besöksmål, säger Magnus Andersson, slottsfogde, Kungliga Djurgårdens förvaltning.

Tillsammans med Kungliga Djurgårdens förvaltning och med stöd av Visit Stockholm och Nationalstadsparken driver Kungliga Djurgårdens Intressenter ett långsiktigt hållbarhetsarbete. Syftet med Djurgårdens hållbarhetsarbete är att koppla ihop det historiska arvet med framtidens ambitioner om en hållbar stad och hållbar besöksnäring.

Fakta om Green Destinations Award

Utmärkelsen delas ut av Green Destinations som är ackrediterade av Global Sustainable Tourism Council för certifiering av hållbara destinationer utifrån FNs hållbarhetsmål. Utmärkelsen delas ut på Green Destinations 2022 Future of Tourism Summit i Aten den 27 september. Det finns fyra olika nivåer av utmärkelsen – brons, silver, guld och platinum – beroende på hur stor andel av hållbarhetskriterierna som destinationen uppfyller.