Stor försäljning av MSC-certifierad fisk i Norden

Hållbarhet är ett begrepp som har kommit för att stanna och det är knappast förvånande för någon att det tar mer och mer plats i debatten, i näringslivet och i det privata. Livsmedel är naturligtvis inget undantag – tvärtom. Inom fiske ser man det framför allt i den ökande efterfrågan på MSC-certifierade produkter. Det märker vi även på Royal Greenland i Norden.

På Royal Greenland har vi ett stort fokus på hållbarhet. I vårt hållbarhetsprogram har vi fyra prioriteringar där det ena är hållbart fiske. En av fokuspunkterna är att vi vill att våra produkter ska produceras baserat på hållbara fiskresurser. Och här kommer MSC-certifiering in i bilden.

MSC (Marine Stewardship Council), grundat av WWF, är en oberoende internationell organisation som syftar till att främja ett ansvarsfullt utnyttjande av marina resurser och bevara dem för framtiden. Ett stadigt ökande fokus på hållbarhet under flera år har naturligtvis skapat en ökad efterfrågan på MSC-certifierade produkter.

Hos oss på Royal Greenland ser vi också att MSC-certifierade produkter är en prioritet på de nordiska marknaderna. Till exempel var 91 % av våra sålda produkter för foodservicesektorn och 98 % för detaljhandeln i Sverige MSC-certifierade år 2020.

Royal Greenlands MSC-andel i Norden 2020

MSC-certifiering av fiske är ett omfattande arbete och en lång process. I det grönländska fisket sker implementeringen på basis av partnerskap mellan fiskebolag, lokala fiskeföreningar, Grönlands naturinstitut och myndigheterna. Royal Greenland är medlem i Sustainable Fisheries Greenland, vilket är ett samarbete som hittills har lett till certifiering av fyra grönländska fiskerier.

Du kan läsa mer om vår målsättning inom hållbart fiske här.

• Detailhandel

• csr
  • produkter - retail

Royal Greenland – mer än räkor!

Royal Greenland är idag ett av världens ledande leverantörer av fisk och skaldjur. Många kopplar samman oss med goda räkor som är en del på festbordet men vårt sortiment omfattar mer än så. Vi har produkter på vår meny som enkelt ger dig möjlighet att ha fisk eller skaldjur minst två gånger i veckan.

En modern verksamhet med en unik historia

Vi på Royal Greenland har en nära anknytning till det grönländska samhället och vi ägs av det grönländska hjemmestyret, motsvarigheten till våra landsting - lite slarvigt uttryckt. Basen för koncernen ligger huvudstaden Nuuk belägen i de södra delarna av Grönland.

I århundraden har filosofin för fiskeri och jakt på Grönland varit att leva i samspel med naturen. Den här filosofin är idag en integrerad och styrande del i vår affärsmodell. Idag är Royal Greenland en modern global verksamhet, som ställer höga krav på kvalitet och matsäkerhet.

Läs gärna mer här om vanliga frågor och våra ställningstaganden.

Vill du veta mer om Royal Greenland, läs mer på royalgreenland.com