Byggbesök med RSA: Anrika Örenäs Slott väcks till liv som toppmodern resort

ESS Groups nya destinationshotell i Skåne, Örenäs slott, genomgår en fullständig renovering och utbyggnad. Örenäs byter namn till Maryhill, och återgår till namnet som faktiskt funnits på fastigheten sedan 1800-talet. Vid vårt besök pågår full aktivitet, både i slottet och i de nyare längorna, och RSA-gruppen är en av hantverksfirmorna som håller i ombyggnaden.

Renoveringen sker med varsam hand för att bevara den unika miljön och de vackra byggnaderna. Samtidigt växer en toppmodern resort fram med nya hotellrum, fler exklusiva miljöer och pooler - allt med senaste teknik och hållbarhetsfokus. Vi tittar in i några av rummen som kommer att ligga i en av sidobyggnaderna och där gäster kommer att ha fantastisk utsikt mot en av poolerna. ESS Group bygger här upp sin 11:e hotelldestination och nya Maryhill Estate kommer anställa runt 150 medarbetare och de totala investeringarna landar på runt 200 miljoner kronor.

”Slottet kommer bli ännu vackrare och en plats som vi hoppas ska få såväl alla i Sverige men också gäster från övriga världen att vilja besöka. Vi bygger ut området bredvid slottet och skapar ytterligare miljöer som man vill hänga på. Bland annat så bygger vi vår läckraste pool club någonsin..”

Jonas Stenberg, vd ESS Group, ur pressrelease

RSA-gruppen har ansvar för el- och vvs-installationer i nya Maryhill liksom för röjning och städ under byggtiden. Men den Skånebaserade hantverksgruppen har sedan länge ett samarbete med ESS Group kring service, underhåll och nybyggnad vid destinationshotellet Ystad Saltsjöbad och övriga hotell i söder.

”Vi är glada att ha fått fortsatt förtroende att ta Maryhill in i detta århundrade! Renoveringarna ställer krav på samordning och lång erfarenhet och där kan vi bidra med vår bredd. Att vi har ett gott samarbete med ESS Group sedan tidigare är en stor fördel.”

Andreas Palm, verksamhetschef RSA VVS

Fakta:

Maryhill Estate blir en resortdestination med totalt 163 rum, 4 pooler, 16 möteslokaler, 2 restauranger, 126 solbäddar och 7 barer. Tennisbanor, boulebanor, padel samt ett konsert- och festivalutbud i parken är också planerat. Den tidigare slottsbyggnaden rymmer 16 rum och restaureras varsamt.

Beställare: ESS Group

RSA-gruppen sköter el, vvs, städ och röjning med:

RSA EL

RSA VVS inkl. Ventilation