Gå direkt till innehåll
Allt arbete i den omfattande renoveringen är gjort med varsam hand och återbruk för att värna om de gamla miljöerna samtidigt som toppmoderna detaljer installerats - som en hiss i mitten av byggnaden.

Kungshuset i Lund - byggnadsvård och omfattande renovering går in i slutfasen

RSA-gruppen lämnar snart över arbetet med att uppdatera el och VVS i en av Lunds äldsta byggnader mitt i Lundagård. Allt arbete i den omfattande renoveringen är gjort med varsam hand för att värna om de gamla miljöerna samtidigt som toppmoderna detaljer installerats - som en hiss i mitten av byggnaden. Malmö Byggcenter håller i ombyggnaden och Kungshuset, som kommer fortsätta inhysa personal från Lunds universitet, förvaltas av Statens Fastighetsverk.

En del detaljer saknas i det över årslånga arbetet med att renovera Kungshuset, men väggar och golv och de flesta inredningsdetaljer börjar komma på plats. I dag är det full aktivitet med installation av armaturer och speciallösningar för upphängning. Utrymmen som förr var mörka är nu fullt upplysta och tillgängliga - som trapphuset som från slutet av 1500-talet har sett tusentals människor ta sig upp och ner i huset.

- Husets ålder har gjort att vi fått hitta kreativa tekniska lösningar för att värna om det gamla och samtidigt bygga ett modernt kontorslandskap, berättar Marcus Prumell, projektledare vid RSA-gruppen. För att installera el och teknik drogs nya moderna ledningar och ett stort antal varierande armaturer installerades, med den senaste tekniken. Mycket av arbetet har handlat om att bevara väggar och golv från tidigare ombyggnader och renoveringar och att få till modern teknik i stommarna. Samtidigt har VVS-teamet arbetat med rördragning i den uråldriga byggnaden och nya fräscha badrum.

- Det har varit ett riktigt roligt projekt och jag kommer att sakna det! Det finns inte många raka linjer i den gamla byggnaden och det har handlat mycket om att hitta kreativa lösningar som passar in i stilen, berättar Philip Jacobsson som är ledande montör för elektrikerna på plats.

Stor omsorg har lagts i materialval och man har valt återbruk och restaurering av t.ex. möbler när det har funnits möjlighet. Samtidigt är de nya lokalerna fräscha och moderna samt uppdaterade med säkerhet och teknikförsörjning. En hiss har installerat för okad tillgänglighet liksom en ny entré till byggnaden.

Jämför gärna med "före-bilder" i vår tidigare pressrelease: https://www.mynewsdesk.com/se/...

Fakta Kungshuset:

Byggnaden mitt i Lundagård är uppförd på 1580-talet som ett residens för den danske kungens länsmän och blev senare Lunds universitets första huvudbyggnad. Under 1700-talet rymde Kungshuset bland annat ett astronomiskt observatorium i tornet och även en anatomisk teater för operationer och obduktioner framför publik. Att kung Karl XII ska ha ridit uppför trätrappan till häst är tyvärr bara en populär myt eftersom trappan byggdes efter hans död.

Renoveringen syftar dels till att få huset att uppfylla gällande krav på tillgänglighet, brandskydd och ventilation, dels att skapa nya kontor och kontorslandskap för delar av universitetsledningen. Ett 40-tal arbetsplatser skapas i den kulturhistoriskt viktiga byggnaden och man räknar med inflyttning någon gång efter sommaren 2023.

Philip Jacobsson och Martin Komoto jobbar med de sista installationerna av belysningarmaturer. Snart är byggnaden redo för inflytt.